61 Ostatnio edytowany przez PiotrK (2008-03-19 16:23:23)

Odp: regulacja zapłonu

Witam Panowie!

Oj, widzę że trochę się spóźniłem, ale przynajmniej wszystko już jest tu opisane jeśli chodzi o zapłon, ale... ;-)

W przypadku silników 4VD IFY, takich samych jak w Fortschrittach (i to jest jego niewątpliwą zaletą) jest jeszcze jeden, dużo, dużo prostszy i znacznie szybszy sposób ustawiania zapłonu - bez żadnych znaków na kole, bez ustawiania kąta, bez jakichkolwiek przyrządów, nawet bez czujnego ucha.... Wystarczy tylko czujne oko:-)

Otóż, jeżeli pompa wtryskowa jest w pełni sprawna (http://fortschritt.p2a.pl/viewtopic.php?pid=8676#p8676), to wystarczy przykręcić ją do silnika zgodnie ze znakami na pompie i silniku, czyli tak aby dolny boczny rant pompy (ten widoczny po zamontowaniu pompy na silniku), stykał się równo z ostra krawędzią łoża, na którym mocuje się pompę (w wolnej chwili pstryknę fotkę i dokładnie to pokażę). W takim położeniu pompa powinna być lekko pochylona na silnik. To są takie ukryte znaki do prawidłowego zamocowania pompy wtryskowej. Następnie należy zdjąć drugą pokrywę klawiatury i przekręcić silnikiem tak, aby w/g klawiatury czwarty tłok był na wahaniu, a wtedy pierwszy będzie na wtrysku, a śruba mocująca sprzęgiełko pompy wtryskowej do wałka napędu pompy wychodzącego z silnika, powinna być wówczas widoczna. Teraz odkręcamy pokrywkę z pompy wtryskowej i przekręcamy wałkiem pompy tak, aby pierwsza sekcja była na wtrysku. Dobrze jest jeszcze podpompować ręcznie (np. śrubokrętem) wszystkie sekcje, aby za długo nie kręcić rozrusznikiem. Teraz skręcamy pompę z silnikiem (sprzęgiełkiem) i przyspieszamy zapłon na sprzęgiełku o pół podziałki względem środkowej kreski (zgodnie z obrotem sprzęgiełka), tzn. strzałka na sprzęgiełku powinna znajdować się w połowie między szóstą, a siódmą kreską. Teraz jeszcze tylko trzeba odpowietrzyć cały układ paliwowy i można odpalać silnik.

Postępując w ten sposób zapłon ustawimy prawidłowo, wręcz idealnie, ale pod warunkiem, że pompa też jest w bardzo dobrym stanie.

Jest to taki "nieoficjalny" sposób ustawiania zapłonu, który technolodzy z IFY i Fortschritta, jeszcze za czasów świetności tych firm, zdradzali swoim nielicznym kontrahentom, którzy zajmowali się serwisem ich sprzętów, m.in. i nam, ale to już są stare dzieje.

Pozdrawiam
PiotrK

P.S. Na zdjęciu u Figara z początku tego wątku (http://fortschritt.p2a.pl/viewtopic.php?pid=733#p733) pompa jest źle ustawiona. Widać tam wyraźnie, że te ranty z pompy i łoża nie stykają się.

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

62

Odp: regulacja zapłonu

Piotr masz racje gdzieś o tym słyszałem,ale tego nierozumiem co ma pochylenie pompy do pracy silnika.

63

Odp: regulacja zapłonu

Jak to co ma pochylenie pompy? to podstawowa, zasadnicza sprawa w prawidłowym ustawieniu kąta początku wtrysku, każdy silnik tak się ustawia, np w poczciwym 360 przy ustawianiu (pochylaniu pompy względem silnika) kąta początku wtrysku, wystarczy dobrze słuchać pracy silnika i patrzeć na to co wylatuje z komina i mozna idealnie ustawić kąt wtrysku, oczywiście nieuniknione jest wykonanie próby pod obciążeniem, dla upewnienia się, że wszystko jest ok, ale pod jednym warunkiem mozna to prawidłowo ustawić, poprostu cała reszta silnika musi być sprawna, przedewszystkim rozrząd i luzy zaworowe, bo przy niewłaściwym ich wyregulowaniu z komina polecą cały czas różne chmury, które będą wprowadzały w błąd podczas próby ustawienia kąta początku wtrysku, jak i będzie wydobywał się mylący odgłos od źle ustawionych zaworów.

tel: 605107385  czynny non stop
ZT 323 A 89`
E 512 77`
B 200/5 83`
Brakuje mi Trabanta   http://img77.imageshack.us/img77/6011/fzt303nb5.gifhttp://img519.imageshack.us/img519/7425/cccp.jpghttp://img148.imageshack.us/img148/4215/trolex.jpg

64

Odp: regulacja zapłonu

Wszystko się zgadza Tato. Jednak Marek zadaje pytanie dość ważne. Co ma pochylenie do prawidłowej pracy silnika ? Ja twierdzę, że nic. Może być pochylona na silnik lub od silnika, nieistotne (dla pracy silnika), byle początek wtrysku był w tym miejscu gdzie być powinien, czyli 22 stopnie. Owszem, pochył ma znaczenie dla prawidłowego smarowania pompy i do łatwego (fabrycznego) ustawienia. U mnie pompa jest odchylona na zewnątrz, tz. pionowo. Za późno dowiedziałem się o tej metodzie. Mimo to jest 22 stopnie.
Metoda ustawiania początku tłoczenia na oko i ucho jest dobra ale awaryjnie - chwilowo.

65

Odp: regulacja zapłonu

Zgadza się, nie ma większego znaczenia pozycja, pochylenie pompy względem silnika, gdy napęd pompy jest przekazywany przez sprzęgiełko na którym można ustawić odpowiedni kąt początku wtrysku, jak np w forszaju, ale przy np 360 już nie ma takiej możliwości i odpowiednie ustawienie pompy względem silnika ma znaczący wpływ na prace silnika, oczywiście nie ma żadnej zależności między pompą a silnikiem jeśli chodzi o pozycję czy jej położenie względem silnika, tylko ustawienie pompy względem silnika ściśle zależy tylko i wyłącznie od ustawionego prawidłowo kąta początku wtrysku, zaznaczam, że forszaj to inna para butów.

tel: 605107385  czynny non stop
ZT 323 A 89`
E 512 77`
B 200/5 83`
Brakuje mi Trabanta   http://img77.imageshack.us/img77/6011/fzt303nb5.gifhttp://img519.imageshack.us/img519/7425/cccp.jpghttp://img148.imageshack.us/img148/4215/trolex.jpg

66

Odp: regulacja zapłonu

W forschaju zapłon ustawia się na kółku przed pompą,ale pompa musi być w pozycji jak opisuje Piotr dowiedziałem się o tym od mechanika z 30 letnim stażem na ifie .

67

Odp: regulacja zapłonu

Dokładnie tak jest smile

tel: 605107385  czynny non stop
ZT 323 A 89`
E 512 77`
B 200/5 83`
Brakuje mi Trabanta   http://img77.imageshack.us/img77/6011/fzt303nb5.gifhttp://img519.imageshack.us/img519/7425/cccp.jpghttp://img148.imageshack.us/img148/4215/trolex.jpg

68

Odp: regulacja zapłonu

a jesli pompa jest ustawiona tak jak pisze piotr  to chyba sprzegiełko jest w kazdym silniku tak samo zamontowane i na tym sprzegiełku sa naciecia to na która kreske ustawic by bylo dobrze ustwione bo przeciesz  chyba w kazdym silniku tak samo sie zapłon ustawia i raczej na kazdym silniku przy prawidlowym ustawieniu  pompy to na sprzegle bedzie ustawione pomiedzy czy moze na której kresce ??

Każdy samochód może służyć Ci do końca życia... tylko wystarczy nim z...... smile

69

Odp: regulacja zapłonu

Marek - nie musi a powinna być. Ja o tej metodzie dowiedziałem się od PiotraK dwa miesiące temu. Trochę późno. Geniusz polega na prostocie i ta metoda taką jest. Nie znaczy to wcale, że pompy ustawione inaczej - są źle ustawione. Są ustawione inaczej. Ważny jest efekt końcowy, czyli 22 stopnie i tak jest ! Kto z nas znał wcześniej ten sposób ? Trudno zwykłemu użytkownikowi znać fabryczne skróty. Prostota to pewność i oszczędność czasu czyli pieniędzy. To mi się podoba. Proponuję inne metody zostawić na inne silniki a do Ify zastosować wyłącznie metodę PiotraK.

70

Odp: regulacja zapłonu

no to ode mnie PiotrK ma + i pifko  :beer:

[you] nie zaśmiecaj forum zanim napiszesz pomyśl[you]

71 Ostatnio edytowany przez PiotrK (2008-03-23 14:01:06)

Odp: regulacja zapłonu

Witam!

Dzięki za plusika i piefeczko;-)

No więc generalnie ustawienie pompy względem silnika nie ma większego znaczenia (o czym wyżej) pod warunkiem, że sprzęgiełko umożliwia korektę tego ustawienia. Taki sposób ustawienia jak opisałem pozwala odpalić każdego Fortschritt'ka z silnikiem 4VD (no 99,5%) i przeważnie wtedy zapłon ustawiony jest wręcz idealnie, a jeżeli nie, to jest to już jakiś punkt wyjścia, w którym można "dogadać" się z silnikiem. Jeżeli silnik i rożne jego elementy (głównie pośrednie koło zębate) są już wyrobione to wtedy zapłon już jest lekko opóźniony i wystarczy go tylko przyspieszyć delikatnie na sprzęgiełku. Tak jest w znacznej większości maszyn, ale nie powiem, czasami zdarzają się różne "perełki" :-)

Jako ciekawostkę powiem, że analogicznie, z większymi lub mniejszymi różnicami, ustawia się zapłon we wszystkich silnikach Ifoskich tj.: 2, 3, 4, 6, 8 itd... do (UWAGA!) 24 VD, zarówno chłodzonych wodą jak i powietrzem.

Pozdrawiam wraz ze Świątecznymi Życzeniami.
PiotrK

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

72

Odp: regulacja zapłonu

Piotrze + za twoje perełki informacyjne  . Pozdrawiam .

73

Odp: regulacja zapłonu

super wytłumaczyliście ustawienie początki wtrysku. przy niemcu
niechce pisać nowego wątku i dopisze sie do tego. Jakie są znaki do ustawienia początku wtrysku przy w c360 ?kilka razy rozpoławiałem silnik w 360 ale nie przyglądałem sie dokładnie jakie są znaki a przy złożonym to jak ktoś niewie gdzie szukać i jak patrzeć to cięszko poszukać. A mam założona pompe po regeneracji i troche inaczej silnik pracuje i chciałbym byś pewien ze zapłon jest ustawiony tak jak powinen a nie na słuch. z góry dziękuje

74

Odp: regulacja zapłonu

Mam takie pytanie.
Pracowałem dzis w polu moim forszajem i przy obciążeniu słychać takie jakby klekotanie z silnika i nie wiem czy zrobiłem dobrą diagnoze. Moim zdaniem będzie źle ustawiony zapłon<za późny> lub silnik pada hmm Dźwięk przy obciążeniu przypomina stukanie zaworów hmm

75

Odp: regulacja zapłonu

A może to poprostu zawory sprawdzałeś czy luzy są odpowiednie?

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

76

Odp: regulacja zapłonu

Jeszcze z tym nic nie robiłem, a jak będe robił to dopiero na zimę. Mój ojciec uważa że to panewki hmm

77 Ostatnio edytowany przez PiotrK (2008-11-10 09:57:27)

Odp: regulacja zapłonu

Jak nie masz pewności, to może lepiej poproś kogoś, żeby to dobrze osłuchał. Przyczyn możne być wiele, np. krzywa laska popychacza, luźne gniazdo zaworowe itp. Miras to tu przerabiał, chyba w wątku o uszczelce głowicy, jak dobrze pamiętam. Poszukaj na forum.
Jeżeli to miałaby być panewka i jeśli szanujesz swój portfel, to już lepiej nie uruchamiajcie tego silnika.

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

78

Odp: regulacja zapłonu

U mnie ostatnio najpierw zaczęło klekotać potem zaczęło sadzić z uszczelki głowicy..... wymiana obu uszczelek + ustawienie zaworów i znowu chodzi OK...

79

Odp: regulacja zapłonu

Djagnoza jest prosta zawory stukają tylko na ciepłym silniku przynajmniej jest tak na począdku panewka albo tłoki od samego zapalenia silnika.

80

Odp: regulacja zapłonu

tomek mylisz się zawory stukają na zimnym silniku bo po rozgżaniu metal rozszeża się i luz zaworowy zawsze maleje