Dla ścisłości
koseś napisał/a:W tym roku chciałem zrobić trochę bezorkowo ale doszedłem do wniosku że zamiast jednego przejazdu pługiem będę musiał zrobić dwa przejazdy (talerzówka i gruber ) to wolałem wszystko zrobić tradycyjnie ,więc czasami upraszczając sami sobie komplikujemy .
koseś napisał/a:Andrew89 nigdy nie orałem na razówkę kiedyś były podorywki ,przez ostatnie 10lat gruberem i w tym roku ciężka talerzówka robiła uprawki pożniwne więc uprawę robię dobrą .Teraz zwolennicy uprawy bezorkowej powiedzcie ile możecie zaoszczędzić nie robiąc orki ? bo chyba o kasę chodzi a nie o czas ?
czyli robisz po zbiorze tak jak ja, gruber a później ja zamiast orki robię gruberem tylko jeden przejazd i sianie, nie mam agregatu uprawowo siewnego więc od zbioru do siania włącznie robię 3 ew 4 przejazdy, jak trzeba broną doprawić przed sianiem, ale po tym gruberze jest w miarę równo. Ty żeby posiać robisz podorywkę, orkę i od razu uprawiając siejesz, robisz 3 przejazdy
przy prawidłowym płodozmianie nie ma potrzeby stosować większej ilości chemii . taki przykład z własnego pola wzięte, 3 lata temu przyorałem wąski pasek 3m na 200m nie skoszonego rzepaku, bo sąsiad mi przychajcował a kombajnista kapusty nie wykosił, teraz orałem pod rzepak i wyorałem nasiona, na takim pasku mam rzeżuchę i mam problem co z tym począć.... w płytkiej warstwie ten rzepak wyszedł by 3 lata temu i bym o nim zapomniał.
ziemia jest takim organizmem żywym który sobie dobrze radzi bez naszej ingerencji, bakterie, dżdżownice i ziemia w parę lat robi się jak swoista gąbka. po 3 latach zwięzłość gleby jest dużo mniejsza niż podczas orania. ale to tylko nielicznych stać na taki sprzęt do siewu bezpośredniego.
widzę taki trend, Ci którzy uprawiają bezorkowo robią to i są z tego zadowoleni, a zapalczywi oracze chcą nieraz na siłę przekonać tych pierwszych do tego że się to nie opłaca, nie ma sensu itp itd. ja stosuję obydwie technologię i każda ma swoje wady i zalety, to tak jak spór o to co lepsze, talerzówka czy gruber - z własnego doświadczenia wiem że jest i to i to potrzebne.
Fortshritt: ZT325-A , D038, B-201.
Ford NewHolland 7840, Lamborghini 653 DT,
URSUS C-360 , Caterpillar 428B,
Case Magnum 7210, MF 38