Szefie, ostatnia rzecz jaką chciałbym zrobić na tym forum, to powiedzieć Ci za kilka dni lub tygodni, a najdalej na wiosnę - „a nie mówiłem”. I tak zrobisz jak chcesz, ale uwierz mi, daleko tak nie zajedziesz.
Skoro chcesz sprawdzić tylko same kanały olejowe, to odkręć wszystkie śruby zamykające je na końcach, te do których uda Ci się dojść. Odkręć tą przy przedniej pokrywce silnika, i wszystkie z boku silnika, te wzdłuż głównego kanału – będą 4 śruby, z reguły na duży płaski śrubokręt, które zaślepiają kanały do głównych stóp wału, na linii dolna część filtra oleju i dolne łoża rozrusznika. Piąty kanał (tzn. czwarty lub drugi w zależności od której strony będziesz liczył), jest kanałem zasilającym magistralę z filtra oleju. Do drugiego kanału od strony koła zamachowego dojdziesz dopiero jak zdejmiesz drugą opaskę rozrusznika. Przy zdjętej misce olejowej dojdziesz jeszcze do jednej śruby zaślepiającej kanał zasilający wałek rozrządu. Jak je poodkręcasz, to przyświeć sobie w te wszystkie kanały jakąś małą latareczką i zobaczysz co jest w środku. Na końcach kanałów prowadzących do stóp głównych, powinieneś zobaczyć gwinty od śruby tych stóp, a jak zdejmiesz stopę całkowicie (i tak byłoby najlepiej) to zobaczysz światło na gwincie w bloku. Jak zaświecisz od strony wału, to po zewnętrznej stronie bloku ładnie będziesz widział cały kanał. Świecąc w kanał od strony pokrywki rozrządu, powinieneś zobaczyć śrubę zaślepiającą główny kanał pod kołem zamachowym. Sprawdź też kolektor zasilający filtr oleju i kanał zasilający ten filtr w bloku silnika, tak jak pisał Dario. Poza tym, koniecznie odkręć pompę olejową, rozkręć ją i dobrze się jej przyjrzyj. Bez wyjęcia wału nic więcej nie sprawdzisz. Jak nie chcesz wyjmować wału, to po kolei odkręcaj chociaż każdą stopę główną i sprawdzaj ich kanały. Koniecznie każdy z osobna. Wymień przy tym też dystanse, bo ten wał nie może mieć takiego zauważalnego luzu, jak to opisałeś. Świecąc w kanał wałka rozrządu, powinieneś zobaczyć kanał olejowy wałka. Jeżeli w tych kanałach coś zobaczysz, to spróbuj to jakoś wyjąć. Nic więcej teraz Ci się nie uda. Jak w ten sposób nie dasz rady wyczyścić kanałów, to musisz przepychać kanały od drugiej strony, a to bez wyjęcia silnika Ci się nie uda. Poza tymi kanałami masz jeszcze pozapychane i zdeformowane korbowody, zwłaszcza ten, którego panewkę tu pokazałeś. Sprawdź też pozostałe korbowody. Na pewno będą nie są one w dużo lepszym stanie, bo na bank nikt ich prędzej nie robił. W ten sposób sprawdzisz tylko główną magistralę olejową . Pozostaje jeszcze cała reszta kanałów. Mogą być one drożne lub nie, to wszystko zależy od tego jak bardzo prędzej popękała tulejka filtra i czy nie rozerwało samego filtra. Ich resztki mogą siedzieć jeszcze w półbloczkach, w wałku rozrządu, w wałkach klawiatury, w kanałach wału korbowego i wszędzie tam, gdzie płynie olej. Uwierz mi Piotrze, ale jak zrobisz to tak jak chcesz zrobić to teraz, to zrobisz to tylko nieznacznie lepiej niż poprzedni właściciel i wymiana samych panewek też tu raczej nic nie pomoże. Musisz wszystko dokładnie sprawdzić i pomierzyć rozbierając doszczętnie silnik, bo za chwilę może okazać się, że silnik znowu Ci się zatrze albo po krótkim czasie pracy nawet wystawi Ci kopyto. To, że zegar wskazuje Ci ciśnienie raz takie, a raz takie świadczy tylko o tym, że ciśnienie w głównej magistrali jest raz takie, a raz takie i nic poza tym. Na pewno dzieje się coś przed, za i/lub w samej pompie, a zegar pokazuje Ci tylko jak wygląda ciśnienie w głównej magistrali, a co dzieje się z tym ciśnieniem dalej, poza główną magistralą? Nie wiesz jak wygląda ono w wale, w wału rozrządu, w wałkach klawiatury, w korbowodach, na ich sworzniach i w tłokach silnika. Poza tym zostaje sprawa uszczelnienia i ustawienia tulei cylindrowych. Nie wiesz czy gumki były wymieniane, czy tylko zachlapane silikonem. Nie wiesz jak wyglądają w środku bloczki cylindrowe i cała reszta zużywających się elementów silnika. Takie historie zdarzają się bardzo często i nie raz tu już były opisywane. Ja spotykam się z nimi prawie na co dzień i naprawdę chcę Ci dobrze doradzić. Wiem, że wiąże się to z poświęceniem temu silnikowi dodatkowego czasu i pieniędzy, ale później krócej i taniej nie będzie. Wiem również, że Cię tym za bardzo nie pocieszyłem i bardzo nad tym ubolewam, ale nic na to nie poradzę. Napisałem Ci tylko jak jest.
No i znowu obiad zimny, a żonka krzywo zerka spod byka… Wieczorem jej to wynagrodzę
www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl - Raj dla stóp
Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal
Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.
Piszę poprawnie po polsku.