1 Ostatnio edytowany przez maxi900 (2011-10-17 13:51:40)

Temat: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Nowe lepsze od starego???

Na początek trochę teorii.
Od ok 2000r roku w samochodach osobowych silniki Diesla (a od ok 2006 i benzyny) otrzymały nowinkę techniczną zwaną kołem zamachowych dwumasowym (potocznie dwumasą) po angielsku: dual mass flywheel. Koło zamachowa zostało podzielone na 2 elementy zamachowe, ułożyskowane i połączone tłumikiem drgań w postaci sprężyn. Spowodowało to zmniejszenie naprężeń mechanicznych podczas dodawania/odejmowania gazu lub zmian biegów. Dodatkowo auto zaczęło być bardziej przyjazne (mniejsze drgania) szczególnie na biegu jałowym oraz podczas dużego obciążenia.


http://auto-krak.pl/uploads/nowe.jpg

Niestety na tym zalety się kończą. A zaczynają wady..

Do tej pory koło zamachowe było elementem wiecznym i bezobsługowym (demontaż był wymuszony jedynie awarią sprzęgła lub wieńca. Koszty tego były niewielkie szczególnie jeśli brało się element używany.

W przypadku dwumasy nie jest tak kolorowo. Trwałość tego elementu wynosi 120-160tyś km. Jego cena (w zależności od modelu auta) od 1400zł do nawet 5000zł. Niestety z trwałością bywa różnie - te średnie 150tyś km to wersja podana przez producenta. Bywa że trwałość może być o połowę krótsza.

Tutaj jest trochę linków za i przeciw oraz filmik jak to działa.

http://auto-krak.pl/tag/kolo-dwumasowe/

http://www.auto-swiat.pl/1-kolo-dwumaso … a-kasy-100

Filmik: http://www.youtube.com/watch?v=y667Nnh1TeY

I teraz moja histora. Kupiłem prawie 3 lata temu Corsę C 1.3 cdti 2004r. Silniczek marzenie na tamte czasy (benzyna 4.80, diesel 4.20), przyśpieszenie bajka, cichutki ekonomiczny (spalanie 4.2 do 5 przy ostrej jezdzie).
Niestety po niecałym roku padła dwumasa. Koszt nowego 1600 zł (nie licząc kompletu sprzęgła -600 zł  i wysprzęglika hydraulicznego -700zł). Na szczęście pozostałe elementy sprzęgła były w dobrym stanie. Razem z wymianą 2000zł. Od tamtej pory zrobiłem ok 52tyś km i dwumasa znowu zaczęła się odzywać. Pojechałem do mechanika co mi zakładał a on że gwarancja była na rok (minął rok i 7 miesięcy) a poza tym dwumasa padła od rzekomego złego traktowania auta - zbyt nerwowe ruszanie i jazda na zbyt niskich obrotach.
Jako że nie jest to auto za 50.000 zł i nie stać mnie co półtora roku wydawać 2.000zł na złodziei, który wymyślili kolejny cudny wynalazek znalazłem firmy które regenerują dwumasę. Z reguły dają tylko pół roku gwarancji ale koszt ok 700-800zł. Jednak co ciekawe część firm podejmuje się "usztywnienia" dwumasy czyli regeneracji ułożyskowania ze sztywnym połączeniem dwóch części.

Minus jest taki że po zamontowaniu dwumasy tarcza sprzęgłowa straciła tłumiki drgań skrętnych i jest "sztywna". Montaż usztywnionej dwumasy może skrócić żywotność skrzyni biegów. Jednak jest to dużo tańsza opcja (skrzynia do tej Corsy sprawna na szrocie kosztuje ok 400-500 zł).

Więc z tego co kombinuję to usztywnić tą dwumasę na stałe lecz zamienić tarczę sprzęgłową na taką z tłumikami drgań.

Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia z dwumasą, namiary na dobrych mechaników to proszę o wszelkie porady!:)

2

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

nie jestem mechanikiem ale ta dwu masa jaest już  w starszych furach np lancia libra 1998 1,9jtd.  vw np sharan miał od 95 roku w 1,9tdi koło dwumasowe.
Generalnie jak się znajdzie zwykłą tarczę ewentualnie pasujace zwykłe koło zamachowe to nie ma problemu trzeba tylko sie przyzwyczaić bo trzochę więcej wyczucia trzeba przy ruszaniu...
Osobiście jeździłem mercem po takiej zmianie.... da się ....

3 Ostatnio edytowany przez Sebastian (2011-10-17 21:52:16)

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

No to  mnie Maxi zmartwiłeś hmm Kumpel w borze wymieniał też sprzęgło  2 tysie bulnoł hmm
Te nowe wozy się nadają .
Zrób na sztywno .

" Czasem trzeba zrobić krok w tył  by móc zrobić dwa do przodu . "

4

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

W Słupsku regenerują i dają dwa lata gwarancji.Cena coś około 900 zł.

5 Ostatnio edytowany przez maxi900 (2011-10-17 21:51:55)

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Usztywniać raczej na pewno będę. Tylko jak z takiej tarczy

http://img04.allegroimg.pl/photos/oryginal/18/29/64/19/1829641998

wstawić taką z tłumikiem drgań

http://img04.allegroimg.pl/photos/oryginal/18/29/64/14/1829641492

tak aby średnica pasowała i frez na wałek hmm

6

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Ba to nie takie  proste , trzeba  było by z  tych  tarcz  zrobić  jedną a  nie  ma  zamiennika z tym amortyzatorem ?

" Czasem trzeba zrobić krok w tył  by móc zrobić dwa do przodu . "

7

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Żeby był (są Valeo do innych modeli, do tego nie ma) to bym się nie bawił i kupił gotowy zestaw

8

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

No właśnie ta dwu masa to taki problem mój kolega wymieniał w focusie tdci 2003 rok coś ok 1800 zł ciekawi mnie czy u mnie w fordzie focusie tddi słabsza wersja i rok 99 ma ta dwu masę . W moim golfie 2 td sprzęgło za 300 zł zrobiłem i lata jak pszczóła

9

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Master napisał/a:

W Słupsku regenerują i dają dwa lata gwarancji.Cena coś około 900 zł.

Jakbyś miał jakiś namiar (nazwe firmy, telefon, adres) to bym był bardzo wdzięczny :beer:

10

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

A najlepsze jest to, że taki powiedzmy pierwowzór dwumasy, czyli tego całego tłumika drgań skrętnych, jest w Fortschritt'ach w postaci tych "kapeluszy" gumowych pomiędzy silnikiem, a sprzęgłem. Skrzynia szybciej leci, bo wprowadzenie dwumasy pewnie pozwoliło trochę zaoszczędzić na jej budowie i wytrzymałości. Wiem, że kilku znajomych likwidowało dwumasy w osobówkach i w autach off roadowych, więc przy okazji wypytam ich o szczegóły.

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

11

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Radzikowski Marek---> http://www.sprzegla.com/

Tu Ci zrobią każdą tarczę, ale firma nie należy do najtańszych, orientacyjną cenę podadzą na telefon....

Posiadam części do sieczkarni, kombajnów i traktorów Fortschritt, silników IFA 6 i 4- cyl. Kom- 505857445
http://fortschritt.p2a.pl/viewtopic.php?id=1726

12

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Piotrze świetny pomysł! Te sprzęgła gumowe idealnie będą do Corsy pasować smile Tyle że mogą być większe od całego silnika i skrzyni biegów smile Ale jakoś się je wciśnie:)

Akurat jestem w Wawie na konferencji (Microsoft Technology Summit) to jutro zajadę do tego Pana Radzikowskiego zobaczymy co mi podpowie. Dzięki Bendek plus leci do Ciebie...

13

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Jak się popieści, to guma się zmieści wink

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

14

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

a ja nie o tej gumie mówię wink

15

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

wink

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

16

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Regeneracja w Słupsku na ul.Braci Staniuków 40 tel. 59 848 11 36 lub 59 848 11 38

17

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Bo to jest pewna glupota inżynieróóf co to dokładają nowinki, na tym pierwszym zdjęciu tarcza jest bez amortyzacja i dwu masa potrzebna ale jak masz tarcze jak na drugim to zespawaj dwu mase lub daj kto to bedzie potrafił ja tak robilem do siebie i latam ponad rok wink

18

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Problem w tym że ta tarcza z tłumikiem nie zmieści się między dociskiem a zamachem. Gadałem z tym człowiekiem na którego Bendek podał namiar. Mówił mi że musiałby zamachowe koło dotoczyć i robią to ale tylko z aluminium (robią to dla aut szykowanych pod wyścigi) a takie lekkie koło może źle się spisywać w Dieslu który na niskich obrotach może nierówno pracować (a że jest nafaszerowany elektroniką czujniki mogą różne błędy wywalać z odcinaniem włącznie).

Przeglądałem zestaw kompletny dla silnika 1.7DTi z Corsy ale tam tarcza ma 1cm mniejszą średnicę (więc zmieścić się raczej powinien) ale jak wyjdzie z długością całego komletu (wysprzęglik jest hydrauliczny i nie ma szansy na regulację jak to jest w przypadku linki).

Póki co dwumasa barabani ale jeżdżę i czekam aż się rozklekocze na dobre (tak jak ostatnim razem). Mam przynajmniej czas na przemyślenie rozsądnej alternatywy...

19

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

A nie możesz jej przeciąć(tam gdzie są spawy) i wymienić sprężyny?

20 Ostatnio edytowany przez maxi900 (2011-10-23 10:01:12)

Odp: Koło dwumasowe w nowoczesnych Dieslach

Dwumasy nie da się rozebrać bez odpowiedniego sprzętu. Poza tym bez wyważarki i specjalnej prasy nie podchodź. Dla doświadczonego serwisu jest to kilka godzin roboty oraz specjalne części (łożyskowanie na specjalnych tulejach, specjalne sprężyny niedostępne w handlu oraz łączniki w które osadza się sprężyny).