1 Ostatnio edytowany przez PiotrK (2012-04-17 12:27:18)

Temat: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Jeżeli wiadomo jak dokładnie działa sprzęgło, to łatwiej jest o nim mówić i je regulować. Łatwiej jest też oczami wyobraźni widzieć jego pracę podczas jazdy i też dużo łatwiej jest szukać przyczyn jego usterek i je odpowiednio naprawić.
W wątku tym postaram się bliżej przedstawić zasadę działania tego sprzęgła, jak i dokładny sposób jego regulacji, razem z opisem działania układu pneumatycznego i elektrycznego traktora.

Tak więc zaczynamy... wink

Sprzęgło w traktorach Fortschritt ZT 320, 323, 325 itp. jest sprzęgłem podwójnym (dwustopniowym), przez co łączy w sobie dwa stopnie sprzęgania, włączane kolejno po sobie. Do prawidłowego i bezpiecznego dla otoczenia, i użytkownika działania sprzęgła, wymagane jest aby było ono sprawne, właściwie wyregulowane oraz niezbędna jest sprawna instalacje eklektyczna i pneumatyczna traktora. Podczas pracy sprzęgła wyróżnia się trzy stany jego działania.

1. Stan pierwszy, w którym nie wybrano żadnego trybu pracy sprzęgła, nazywany jest normalnym stanem pracy sprzęgła. W stanie tym przednia tarcza sprzęgłowa - patrząc od strony silnika (tarcza pierwszego stopnia) przenosi moment obrotowy jazdy, a druga tarcza sprzęgłowa (tarcza drugiego stopnia) zapewnia napęd wałka odbiornika mocy (WOM) i wielotłoczkowej promieniowej pompy hydrauliki siłowej traktora. Wysprzęglenie pierwszego stopnia sprzęgła następuje przez wciśnięcie pedału sprzęgła, co powoduje wysunięcie hydraulicznego siłownika (wysprzęglika) i rozsprzęglenie pierwszej tarczy sprzęgła. Takiego wysprzęglania dokonuje się w celu zmiany biegu. Dalsze dociśnięcie pedału sprzęgła do przedniej ściany kabiny traktora powoduje włączenie przycisku elektrycznego, który znajduje się na tej ścianie. Przycisk ten uruchamia elektrozawór pneumatyczny (czwarty od przodu), co powoduje wysunięcie siłownika (wysprzęglika) pneumatycznego sprzęgła i uwolnienie tarczy drugiego stopnia sprzęgła, co umożliwia włączenie/wyłączenie lub zatrzymanie wałka odbiornika mocy i pompy hydrauliki traktora. Czasami, po lekkiej modyfikacji instalacji elektrycznej, w celu zadziałania przycisku pod pedałem sprzęgła wymagane jest naciśnięcie klawisza wzmacniacza momentu (ULS/WM/żółw) oznaczonego symbolem żółwia lub innego dodatkowo zainstalowanego przełącznika. Modyfikacji takich używano główne w traktorach pracujących w transporcie, co zapobiegało niepotrzebnemu włączaniu wysprzęglika/siłownika pneumatycznego powodującego bezcelową utratę powietrza z instalacji pneumatycznej traktora.

2. Stan drugi pracy sprzęgła charakteryzuje się preselekcyjnie wybranym wzmacniaczem momentu traktora – wciśnięty klawisz oznaczony symbolem 'zająca'. W stanie tym za pomocą zaworu elektropneumatycznego (trzeci od przodu) zostaje automatycznie włączona przesuwka wzmacniacza momentu w skrzyni biegów (siłownik pneumatyczny pod podłogą przy skrzyni biegów, pod pedałem gazu), co powoduje, że skrzynia biegów zostaje napędzana również od strony tarczy drugiego stopnia, ale dzięki zastosowaniu odpowiedniego sprzęgła jednokierunkowego (analogicznego do wolnego koła w przystawce przedniego napędu) umieszczonego bezpośrednio w skrzyni biegów, napęd od strony tarczy drugiego stopnia nadal nie jest przekazywany na główny wałek skrzyni biegów. W stanie tym skrzynia biegów zostaje tylko „przygotowana” do użycia wzmacniacza momentu (WM/ULS/'żółw"), a prędkość traktora i moment napędowy nie ulegają zmianie. W stanie tym szczególnie ważna jest sprawna instalacja elektryczna i pneumatyczna, gdyż w celu gwałtownego zatrzymania traktora lub przy zmianie biegu, podczas wciskania pedału sprzęgła, koniecznie musi nastąpić jednoczesne wysprzęglenie pierwszego i drugiego stopnia sprzęgła. Rozłączenie obu tarcz sprzęgła następuje wówczas przez wysprzęglik hydrauliczny nogą przez pedał sprzęgła i wysprzęglik pneumatyczny, uruchamiany czujnikiem zwiernym (czujnik STOP) umieszczonym w pompce sprzęgłowej, który uruchamia odpowiedni elektrozawór pneumatyczny (czwarty od przodu). W tym momencie wysprzęglik hydrauliczny i siłownik/wysprzęglik pneumatyczny muszą zadziałać jednocześnie, tak aby zwłoka w całkowitym wysprzęgleniu obu tarcz sprzęgła nie była większa niż przy wysprzęglaniu tylko jednej tarczy, tak jak ma to miejsce w stanie pierwszym pracy sprzęgła.

UWAGA! Zły stan sprzęgła, złe jego wyregulowanie lub awaria, wadliwe połączenie instalacji elektrycznej i/lub pneumatycznej traktora może całkowicie uniemożliwić zatrzymanie traktora lub zmianę biegów w tym stanie pracy sprzęgła!

3. Stan trzeci pracy sprzęgła, jest to stan, w którym za pomocą klawisza oznaczonego symbolem żółwia, po uprzednim włączeniu klawisza oznaczonego symbolem zająca (stan drugi pracy sprzęgła), wybrany został wzmacniacz momentu (WM/ULS). Taki stan pracy sprzęgła potocznie nazywany jest „żółwiem”. W stanie tym za pomocą wysprzęglika (siłownika) pneumatycznego sprzęgła (uruchamiany czwartym elektrozaworem pneumatycznym) wysprzęglony zostaje pierwszy stopień sprzęgła i napęd do skrzyni biegów przekazany zostaje z tarczy drugiego stopnia sprzęgła, w wyniku czego prędkość jazdy zmniejszy się o ok. 23%, a moment obrotowy na kołach napędowych traktora wzrasta aż o 30%!. W stanie tym, rolę sprzęgła jazdy przejmuje tarcza drugiego stopnia sprzęgła, a rozsprzęglenie jej w celu zatrzymania traktora lub zmiany biegów, następuje przez siłownik (wysprzęglik) hydrauliczny, podobnie jak ma to miejsce w pierwszym (normalnym) stanie pracy sprzęgła. W stanie tym włącznik pod pedałem sprzęgła (na przedniej ścianie traktora) jest nieaktywny, a włączenie go pedałem sprzęgła nie powinno w tym stanie wywołać żadnej reakcji w układzie sprzęgłowym traktora.



To tyle na teraz. Wieczorem, jak dzieci i szanowna małżonka pozwolą, postaram się poprawić błędy i wrzucić ciąg dalszy dotyczący regulacji sprzęgła, układu elektrycznego i pneumatycznego.

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

2

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Bóg zapłać dobry człowieku wink
plusik

Ten Adolf Hitler to dziwny człowiek. Nigdy nie zostanie kanclerzem, najwyżej ministrem poczty, a i to bardzo wątpliwe! To tylko zarozumiały Czech, który wynurzył się z rynsztoka. Że ludzie się go boją, oto czego nie mogę pojąć! Najdalej za rok zostanie zapomniany, a o jego partii, młodych łobuzów nikt nawet nie będzie mówił.”
[Paul von Hindenburg w rozmowie z gen. Schleicherem i bp. Münsteru, 24-02-1931]

3

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

PiotrzeK czy była by możliwość zamieszczenia dalszej części dotyczącej regulacji sprzęgła?

4

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Daję plusiora i czekamy na dalszy ciąg artykułu:)

5 Ostatnio edytowany przez PiotrK (2012-05-15 11:10:05)

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Dzięki za plusika i przepraszam za tą dłuuugą zwłokę. Wypadło mi kilka ważnych spraw i nie miałem czasu na dalszą pracę w tym temacie. Teraz już mam wszystko gotowe i wieczorkiem, a najpóźniej jutro, już wszystko tu zamieszczę.

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

6 Ostatnio edytowany przez PiotrK (2012-05-19 01:11:06)

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Łatwo się mówi "wieczorkiem" ale już z wykonaniem coraz trudniej wink

Tak wiec punkt drugi niniejszej instrukcji, to regulacja sprzęgła.

W celu prawidłowego wyregulowania sprzęgła należy mieć dobrze odpowietrzony i sprawny hydrauliczny układ sprzęgła. Przy odpowietrzaniu tego układu, najpierw należy odpowietrzyć wysprzęglik sprzęgła, a następnie pompkę sprzęgłową.

Regulację sprzęgła pokazano na poniższym schemacie nastawczym (Rys. 2.1.). Symbole graficzne zamalowane określają miejsca, gdzie występuje możliwość regulacji, a symbole puste miejsca w których należy dokonywać pomiarów.

http://img232.imageshack.us/img232/4471/0schematregulacji2.jpg

Regulację sprzęgła należy wykonać w następującej kolejności:

2.1. Odległość od końca przycisku (na przedniej ścianie pod pedałem sprzęgła) do ściany czołowej kabiny powinna wynosić 6mm. Wymiar ten ustawia się poprzez wkręcenie lub wykręcenie przycisku uruchamiającego II stopień sprzęgła. Natomiast odległość ogranicznika tego przycisku do ściany czołowej powinna wynieść 7mm i ustawia się ją poprzez regulację śruby tego ogranicznika umieszczonej od strony pedału sprzęgła.

2.2. Odległość pomiędzy dolną krawędzią pedału, a przednią ścianą kabiny kierowcy powinna wynosić 375mm. Wymiar ten ustawia się za pomocą śruby regulacyjnej przy obsadzie pedału sprzęgła, po uprzednim odkręceniu nakrętki zabezpieczającej.

2.3. Odległość od środka sworznia w głowiczce widlastej popychacza wspomagania pompki sprzęgła (serwa) do powierzchni czołowej tego wspomagania (serwa) powinna wynosić 109,5 ± 0,5mm. Wymiar ten reguluje się dolnym drążkiem odchylającym.

2.4. Luz pomiędzy popychaczem napędzającym wspomaganie pompki sprzęgła, a sworzniem tego wspomagania powinien wynosić 1mm. Nastawia się go poprzez wkręcanie/wykręcanie głowiczki popychacza do/z głowiczki widlastej.

2.5. Odległość od krawędzi łapek/dźwigienek sprzęgła (krawędzi atakującej łożysko oporowe/wycisku sprzęgła) do wieńca oprawy sprzęgła należy równomiernie nastawić za pomocą nakrętek przy wszystkich trzech śrubach dźwigienek sprzęgła na wymiar równy 30mm.

2.6. Droga cofania tłoczyska siłownika/wysprzęglika pneumatycznego sprzęgła powinna wynosić 32mm. Odległość tą należy sprawdzić i ewentualnie wyregulować na głowiczce widlastej tego siłownika.

2.7. Luz pomiędzy krawędzią łapek/dźwigienek sprzęgła (krawędzią atakującą łożysko oporowe/wycisku sprzęgła), a łożyskiem oporowym/wycisku sprzęgła powinien wynosić 5mm. Odległość tą reguluje się za pomocą zespołu drążków połączeniowych pomiędzy hydraulicznym, a pneumatycznym wysprzęglikiem sprzęgła.
Zużycie okładzin ciernych tarczy sprzęgła powoduje zmniejszenie się tego luzu i jeżeli zmniejszy się on poniżej 1mm należy ponownie wyregulować sprzęgło zarówno dla pierwszego jak i drugiego stopnia wyłączania sprzęgła.

2.8. Luz pomiędzy śrubami wyciskowymi drugiego stopnia sprzęgła, a tarczą dociskową drugiego stopnia sprzęgła powinien wynosić od 0,5 do 0,8mm., jednakże luz ten powinien być jednakowy dla wszystkich trzech śrub. Dopuszczalna odchyłka wymiaru to 0,1mm. Luzy na tych śrubach, po wcześniejszym odkręceniu nakrętek kontrujących, należy ustawić za pomocą szczelinomierza przy uprzednio wybranym i załączonym WM (Wzmacniaczu Momentu) / „żółwiu” – patrz punkt 1.3.



3. Fragment schematu instalacji elektrycznej dotyczący układu sprzęgłowego

http://img19.imageshack.us/img19/7213/elektrozaworypneumatycz.jpg

bl – niebieski
br – brązowy
ge – żółty
gn – zielony
gr – szary
rt – czerwony
sw – czarny
ws – biały

9 – bezpiecznik 8A                                       
48 – włącznik przedniej i tylnej blokady dyferencjału
49 – zawór elektropneumatyczny załączania przedniej i tylnej blokady dyferencjału
50 – włącznik załączania przedniego napędu
51 – zawór elektropneumatyczny załączania przedniego napędu
52 – włącznik preselekcyjnego wyboru Wzmacniacza Momentu („Zając”)
53 – zawór elektropneumatyczny załączania preselekcyjnego wyboru Wzmacniacza Momentu („Zająca”)
54 – włącznik Wzmacniacza Momentu / ULS / „Żółwia”
55 – zawór elektropneumatyczny załączania Wzmacniacza Momentu („Żółwia”)
82 – kontrolka sygnalizująca załączenie (tylko włącznikiem, nie automatycznie) przedniego napędu
83 – kontrolka sygnalizująca załączenie blokad dyferencjałów
84 – kontrolka sygnalizująca załączenie preselekcyjnego wyboru Wzmacniacza Momentu („Zając”)
85 – kontrolka sygnalizująca włączenie Wzmacniacza Momentu („Żółwia”)
90 – przekaźnik zadziałania sprzęgła
91 – przyciska zwierny (STOP) pompki sprzęgłowej
92 – przycisk zwierny pod pedałem sprzęgła, na przedniej ścianie kabiny
93 – zespół diod


P.S. 1
Starałem się nie zrobić żadnych błędów, ale późna godzina mało temu sprzyja, więc piszcie jak wyłapiecie jakieś chochliki, a poprawię je natychmiast.

P.S. 2
Jak coś jest niejasne, to zapraszam do dyskusji.

P.S. 3
Wybaczcie reklamę, ale trochę się narobiłem, więc też niech coś z tego mam smile

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

7

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

piękny opis duży plus .

Leszek   dla kolegów'

8 Ostatnio edytowany przez Pietia (2012-05-19 22:48:35)

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Piotrze + za opis kawał dobrej roboty wykonałeś

:smiley::smiley::smiley:

9

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

PiotrK napisał/a:

93 – zespół diod


)

diód:)
reklama jak najbardziej na miejscu, bo jak se ktoś nie poradzi , to bedzie wiedział gdzie uderzyć:smiley:

10

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

duży plus Piotrze smile

11

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Dobra  reklama dźwignią  handlu big_smile +

" Czasem trzeba zrobić krok w tył  by móc zrobić dwa do przodu . "

12

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Oczywiście + za wysiłek i podzielenie się wiedzą.

13 Ostatnio edytowany przez PiotrK (2012-05-21 08:51:08)

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

x2x napisał/a:
PiotrK napisał/a:

93 – zespół diod

diód:)

diod smile


Dzięki Panowie smile Robię to wszystko ku chwale Fortschritt'a, bo bardzo często w nim te sprawy kuleją. Dobrze działające sprzęgło to więcej niż połowa sukcesu w pracy i w rywalizacji z innymi, podobnymi klasowo i dużo nowszymi sprzętami, które jak się nagle okazuje, to nawet do felg Fortschritt'owi nie dosięgają wink

Mam tylko jedną prośbę, żeby z moich rad nie korzystali ci, którzy krótko mówiąc okradli (na różne sposoby), mnie lub mojego tatę. Sporo takich osób czyta to forum i mam nadzieję, że honor nie pozwoli im korzystać z udzielanych przez nas tu rad. Chociaż co ja piszę, honor i złodziej... Jak to powiedział Kamasz z "Aut 2", "Pijawa zawsze będzie pijawą... ". Uwielbiam tą scenę smile

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

14

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

PiotrK napisał/a:

Chociaż co ja piszę, honor i złodziej...

W tym miejscu się z Tobą nie zgodzę. Ty i Twój tato trafiliście na krętaczy, oszustów, naciągaczy i nieudaczników, a ci faktycznie honoru nie mają. Złodzieje to całkiem inna kasta, która rządzi się innymi zasadami i wbrew pozorom, jeśli chodzi o sprawy honorowe, cenią się i są oceniani, wysoko.

A za fantastycznie opracowane sprzęgło oczywiście +

Małe świństwa mówi się głośno... Wielkie - szeptem. Prawdy natomiast nie mówi się w ogóle. Kto wie czy każda prawda nie jest w gruncie rzeczy największym świństwem? więcej
Marek Hłasko - Ósmy dzień tygodnia

15

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Trudno się Wojtas z Tobą nie zgodzić, ale dla mnie złodziej to zawsze złodziej. Większy lub mniejszy, bardziej zorganizowany lub mniej, ale zawsze złodziej. Oszust, naciągacz, nieudacznik, łajza życiowa, itd. itd... czy złodziej honorowy, to zawsze złodziej. A z tym ich honorem to podobnie jak z prawem. Jeśli według jednego gość powinien siedzieć, to według drugiego co najwyżej jest przenoszony do innej parafii. Sprawiedliwość żadna, a prawo ma się całkiem dobrze hmm W złodziejstwie natomiast podoba mi się to, że długi tu nie ulegają przedawnieniu, a różne firmy windykacyjne wink bardzo lubią takie zlecenia... smile
No ale to nie o tym wątek, tu skupmy się na sprzęgle.

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

16

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

90 – przekaźnik zadziałania sprzęgła - gdzie on się znajduje? instalacje II stopnia mam w rozsypce i próbuje ją odtworzyć

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

17

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Piotrze, jak prędzej ktoś w instalacji grzebał, to możesz go mieć w zupełnie innym miejscu albo może nie być go wcale. Najlepiej dojdź do niego po przewodach.

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

18

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Piotrze, jak prędzej ktoś w instalacji grzebał, to możesz go mieć w zupełnie innym miejscu albo może nie być go wcale. Najlepiej dojdź do niego po przewodach.

Nie mam przewodów :uuuu: dlatego pytam. a gdzie jest w oryginale albo jak wygląda?

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

19

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

Powinien on być pomiędzy górnym, a dolnym rzędem bezpieczników, ale który to jest, to w tej chwili dokładnie nie pamiętam, a nie chcę Cię wprowadzić w błąd. Może ktoś, to ma instalację w oryginale, to sprawdzi i napisze?

http://img41.imageshack.us/img41/4263/bezpiecznikiduy2.jpg

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

20

Odp: Sprzęgło ZT 320/323/325 zasada działania i regulacja

mam pytanie...
punkt 2.6. te 32mm to odległość od ośki dźwigni którą pcha siłownik pneumatyczny do końca zakresu po który się przemieszcza czy też jest to całkowita wolna przestrzeń w zakresie (skok, czy oczko - nie wiem jak to nazwać).
Dziś przeglądałem forszaja i natknąłem się na błędy w sprzęgle, coś mam nie tak gdyż skręcając śrubę (czerwona kropa na schemacie PiotraK, skręcam ją do oporu i cofa się cały siłownik  ale nie mogę go cofnąć dalej bo brakuje już gwintu, tam gdzie powinno być 32mm mam 47mm i to wolnej przestrzeni, do osi bolczyka będzie gdzieś 1cm więcej. Nie potrafię powiedzieć czy ktoś tam wcześniej grzebał, czy mogę prosić o zmierzenie odległości między miejscem na klucz 22 a tym elementem przyspawanym do tłoczyska pneumatycznego na klucz 17 w który wkręca się regulację, u mnie są nakręcone dwie nakrętki, na schemacie piotra jest tylko jedna.

kolejna spraw to "oprogramowanie" czyli elektrozawory, przodek działa, blokada też...ale przodek załącza się z opóźnienie a czasami wcale, włączę przodek (ale się nie włączy) cofnę kluczyk w stacyjce i przekręce ponownie aby poszedł prąd na zawór to zadziała, do tego jak włączę blokadę to wyłączy się przód, cofnę kluczyk w stacyjce i przekręcę ponownie włączy się blokada i przodek, wyłączę przodek- wyłączy się też blokada mimo że klawisz jest wciąż wciśnięty. albo inna systuacja- zostawię kluczyk przekręcony przy zgaszonym ciągniku i co jakiś czas włączy lub wyłączy się jakiś zawór...
kiedyś działał żółw teraz nie działa, jak wciskam na zgaszonym oba ostatnie klawisze to nawet nic nie zahałasuje że coś się włączyło albo puknęło, kontrolni obie zaświecą się dopiero jak wcisnę sprzęgło.
czy gdzieś popełniłem jakiś błąd lub co mógł pomieszać poprzedni właściciel.

dziś odkryłem że pochrzaniony miałem wymiar 109,5mm (2.3.) zawsze czytając instrukcję nie sprawdzałem tego bo przecież kto by tam grzebał wcześniej i po co... a jednak.

Przeczyściłem elektrozawory i każdy powinien być sprawny.
Czy one wszystkie są takie same? czy można zamieniać je kolejnością?

Ten Adolf Hitler to dziwny człowiek. Nigdy nie zostanie kanclerzem, najwyżej ministrem poczty, a i to bardzo wątpliwe! To tylko zarozumiały Czech, który wynurzył się z rynsztoka. Że ludzie się go boją, oto czego nie mogę pojąć! Najdalej za rok zostanie zapomniany, a o jego partii, młodych łobuzów nikt nawet nie będzie mówił.”
[Paul von Hindenburg w rozmowie z gen. Schleicherem i bp. Münsteru, 24-02-1931]