1

Temat: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

Fortshritt ZT 323A z 1990r kupiony spod Czeskiej granicy (w polsce) w 2004
Silnik miał oryginalny ify 4 cyl, wymienione tuleje, tłoki i pierścienie oraz co chwile zaworki w spreżarce.
Po kilku latach został wymieniony silnik na Leyand sw 400 po kapitalnym remoncie i sie tak kreci.
przed zmianą silnika padło wspomaganie sprzegła i hamulca wiec mechanik który przeprowadził remont silnika pokombinował i zamontował zawór hamulca z jelcza i silownik hamulcy z przyczepy, jakoś sobie tam działało. Wspomaganie kierownicy też siadło, po wymianie uszczelniaczy pochodziło kilka godz i znowu padło wiec założyłem silownik z prawej strony i kierownica znowu zaczeła działac.
Ostatnio zamontowałem drugi silownik do skretu po lewej stronie i są podłączone tak że jeden się składa to drugi sie rozkłada, efekt jest taki ze kierownica chodzi lekko i od skrajnej lewej do skrajnej prawej jest 7 obrotów kierownicą.
Zamontowałem także silowniki wspomagające do ramion i wkońcu zaczął ciagnik podnosić jak należy smile
http://images66.fotosik.pl/1147/a41c0f53e9ec6cdfmed.jpg
http://images66.fotosik.pl/1147/89a45022203187d8med.jpg
http://images66.fotosik.pl/1147/5acdd8d3f35011a2med.jpg

Ostatnie 3 tygodnie spedziłem grzebiac przy forszu. poprawiłem sterowanie sprzegła i zmieniłem silownik, zamontowałem zawór hamulca do sterowania hamulcami a pompe wciska silownik pneumatyczny, dołozyłem dwie sekcje rozdzielacza, przewody hydrauliczne pospawałem z rurki 3/8. Sekcja od przodu jest puszczony przewód pod chłodnice (w przyszłości przedni tuz) a druga sekcja od przodu to wyjscia hydrauliczne zewnetrzne z przodu (narazie zakorkowane) oraz z tyłu po prawej. Pierwszą sekcje zewnetrzną (od podnośnika tylnego) rozszerzyłem z 2 na 4 wtyczki (wkrecane i euro). Przy okazji rozebrania wnetrza kabiny wyczysciłem podłoge z rdzy i resztek farby a pomalowałem na czarno emalią epoksydową
http://images70.fotosik.pl/1145/48fe31c31c790473med.jpg
http://images67.fotosik.pl/1148/86b4930277a8ce31med.jpg
http://images70.fotosik.pl/1145/946f84c6f89587a9med.jpg
http://images66.fotosik.pl/1147/bb187ffac8fa6cb9med.jpg
http://images67.fotosik.pl/1148/7904893991d64232med.jpg
http://images67.fotosik.pl/1148/91e934c5bc5d415emed.jpg

2

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

"Ostatnio zamontowałem drugi silownik do skretu po lewej stronie i są podłączone tak że jeden się składa to drugi sie rozkłada, efekt jest taki ze kierownica chodzi lekko i od skrajnej lewej do skrajnej prawej jest 7 obrotów kierownicą."

Ja mam podobnie z tym, że u mnie jest 6 obrotów. Dużo już modyfikacji przeszedł twój forsz smile

3

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

fajny artykuł widać dużo pracy w maszyne wprowadzone plus za opis

Nie ma to jak FORTSCHRITT

4

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

ładnie ładnie +

5

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

7 obrotów to stanowczo za dużo mi najlepiej pasują 3 ,jak nie możesz założyć mniejszych siłowników to załóż większy orbitrol tak z 300cm3 na obrót .

6

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

Orbitrol bede zmieniał bo chyba zaworek siadł, rusze kierownicą w lewo to kola od razu reagują a kręcąc w prawo robie ponad pół obrotu  i dopiero zaczyna skrecać, sadze że orbitrol zmeczył sie przez to ze był jeden siłownik a wtedy było z prostych kół w lewo 1,5 obrotu a w prawo 1 obrót i trzeba było dać gazu aby skrecił. teraz jest malina, założyłem mniejszą kierownice bo ta co była, była strasznie zniszczona i można było się skaleczyć o popękany plastyk.

Blachy oslaniające rozdzielacz hydrauliczny, ciegno gazu i wom zrobiłem dzisiaj i już schnie lakier:)

Jeszcze musze się kiedyś zabrać za elektryke bo nie wszystko działa
A zimą przedniego tuz'a bede kombinował

7

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

lepiej pomyśl jak zrobić prosty napęd wałka do tuza bo myślę nad tym i nic mądrego nie mogę wymyślić smile

8

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

Wymyśliłem dwie opcje
Mając silnik sw 400 pompa wspomaganie kierownicy jest napedzana z rozrządu a nie z wału korbowego jak w ifa.
Opcja pierwsza, robie flansze którą przykrece do koła pasowego w silniku, do tej flanszy zamocowany krzyżak, krótki wałek pod chłodnicami zakończony krzyżakiem  a za krzyżakiem wałek z dwoma łożyskami a na tym wałku koło pasowe o średnicy około 15-18 cm. Pod tym wałkiem z kołem pasowaym drugi wałem wsparty na dwóch łożyskach z kołem pasowym o wiekszej srednicy(aby dobrać obroty dla maszyny) Ale... wał korbowy kreci sie w drugą strone niż wom z tyłu. Wiec trzebaby skrzyzować pasek napedowy z wału korbowego na ten dolny wałek, problemy są  2, pierwszy to włączanie przedniego wom oraz wytrzymałość koła w silniku, klina itp
http://images66.fotosik.pl/1150/8bb5a33edb218fe8med.png

Druga opcja
naped wałka ze skrzyni, obok głównej pompy hydraulicznej jest dekielek na 4 sruby, tam podobno jest wałek który miał napedzać pompe wspomagania kierownicy. Zrobić flansze na dwa łożyska aby podłączyć sie do tego wałka, wyjść ze skrzyni z krzyzakiem i wałek zrobić np z rury przejść z wałem nam mocowaniem przedniego mostu, wyjść po lewej stronie pod chłodnicą. Nie wiadomo jak duze są obroty tego wałka w skrzyni i czy kreci się w prawo czy lewo

9

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

A nie prościej bedzię zastosować silnik hydrauliczny?.

10 Ostatnio edytowany przez Ujban (2015-09-03 08:43:45)

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

Pewnie że prosciej lecz do tego trzeba kupić silnik i pompe bo oryginalna pompa zasila hydraulike w ciagniku
A jedna z opcji na przedni wom które wymieniłem nie wyjdzie wiecej jak 1000pln a moze i połowe tej kwoty jeśli koła pasowe i inne przydatne rzeczy znajdziemy na złomowisku

11

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

firmowe napędy korzystają w większości z przedniego koła na wale korbowym. Aby zmienić obroty trzeba dać przekładnię zębatą.

12

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

a może wiecie jaką dopasować gotową przekładnie ?

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

Hmm może od cyklopa?,tylko czy nie za słaba?

O FORTSCHRITTA TRZEBA DBAĆ,TO NIE ŻADNA CHIŃSKA BLAĆ,BO TO DO DZIŚ JEST SPRZĘT FEST I DLATEGO JEST THE BEST!!! big_smile Gdy ci smutno,gdy ci źle,idź do kuchnii,nażryj się...   
+7/-0

14

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

Od cyklopa bedzie za slaba tak mysle. Jak juz cos to od T-150 caly wom tylko wez i znajdz wink

GG : 9860720  smile
Minął dzionek ciężki, długi, ch*j mu w d*pe bedzie drugi big_smile

+33 / -0 (chyba wink)

15

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

skrzynię biegów od żuka

16

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

Ujban powiedz od czego masz silowniki? Bo ja bede musial w swoim zalozyc przynajmniej jeden wink

GG : 9860720  smile
Minął dzionek ciężki, długi, ch*j mu w d*pe bedzie drugi big_smile

+33 / -0 (chyba wink)

17

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

O wom bede myslec cały czas, udoskonalając projekt który powstaje w głowie aż wkońcu przyjdzie taki moment że powierce, przyspawam, nagwintuje i będzie działać smile

Siłowniki wspomagające podnoszenie pochodzą z ursusa, są za długie ale to akurat nie przeszkadza lecz mogły być troszke grubsze a te mają 60mm grubości

18 Ostatnio edytowany przez tomek1974 (2015-09-04 23:03:11)

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

skrzynia to bardzo dobry temat, 500-2000 to wychodzi na 1 biegu i wsteczny mógłby służyć za lewe obroty tylko gdzie to wsadzić ?a jeszcze były by 1000-2000 na 2 biegu

19 Ostatnio edytowany przez Ujban (2015-09-11 08:01:31)

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

Hydraulika skończona. Zamontowałem regulowany zawór dławiacy do podnośnika, wczoraj troche orałem i opuszcza super
http://images70.fotosik.pl/1168/54f79c07f803e458med.jpg
http://images69.fotosik.pl/1169/93df82db8b263cc8med.jpg

Forsz pracuje z pługami Opal 5 na ramie 140. Ból jest taki że skiba bierze 35cm i do silnika IFY był akurat to do Leyland jest za mały o jedną skibe hmm
http://images69.fotosik.pl/1169/847ad51ae3f1c2c1med.jpg

20

Odp: Forsz Zt 323A SW 400 by Ujban

ten dławiący to do czego Zastosowałeś