141

Odp: regulacja zapłonu

Wg - prawidłowo dziala  i tak myślalem  - prawidlowe  spalanie   po osiagnieciu temperatury.

142

Odp: regulacja zapłonu

Grzegorz89 może napraw ten wentylator i wtedy będzie się szybciej nagrzewał do właściwej temperatury pracy i nie będzie długo dymił.

143

Odp: regulacja zapłonu

grzegorz89 ile cie kosztowala regeneracja pompy

144

Odp: regulacja zapłonu

Wiesz co jakoś dobrze mi i bezstresowo z tym wiatrakiem zblokowanym. A najwięcej i najcięższą robotę ciągnik robi u mnie jak jest ciepło. Zapłaciłem 550 z wtryskami. Mówił że wszystkie sekcje wymienił i wyregulował Ogólnie jestem z tego pompiarza zadowolony,. Wiele ludzi na niego narzeka ale ostatnio jak drzwi otwarłem do niego mało co mi pompa na próg nie wyleciała. Tyle ma roboty. Czyli zdarzy się że coś źle zrobi ale ogólnie pozytyw. Dodatkowo powiem że do białoruśki zrobił mi pompę i wtryski za400zł i gada w największe mrozy i parę ma.

145

Odp: regulacja zapłonu

fryzomaniak napisał/a:

Grzegorz89 może napraw ten wentylator i wtedy będzie się szybciej nagrzewał do właściwej temperatury pracy i nie będzie długo dymił.

Nie słuchaj, to było dobre jak było nowe.

Małe świństwa mówi się głośno... Wielkie - szeptem. Prawdy natomiast nie mówi się w ogóle. Kto wie czy każda prawda nie jest w gruncie rzeczy największym świństwem? więcej
Marek Hłasko - Ósmy dzień tygodnia

146

Odp: regulacja zapłonu

Grzegorz89 odkręć kolektor i zobacz czy wszystkie garki równo dają.

147

Odp: regulacja zapłonu

Końcówki nowe.... Myślisz że może jedna leje lub sekcja któraś niewyregulowana? Narazie muszę dać mu trochę roboty i dam znać co i jak.

148 Ostatnio edytowany przez PiotrK (2013-04-14 11:31:36)

Odp: regulacja zapłonu

Takie niebieskie odcienie spalin mogą pojawić się gdy zapłon będzie delikatnie opóźniony, pojawia się on też gdy silnik nie jest dobrze nagrzany, ale także gdy silnik pracuje zbyt długo na biegu jałowym. Jeżeli z samym silnikiem jest wszystko O.K., to to są właśnie jedyne powody pojawiania się niebieskawgo dymu. Jeśli chodzi o zapłon to regulujemy go dosłownie co 1/3 podziałki na sprzęgiełku, ale regulacja dokładna (np na kapilarę) dotyczy tylko 1 i 4 cylindra, a to co dzieje się na 2. i 3. to już tylko pompiarz może wiedzieć, bo kąt wtrysku na każdej sekcji w pompie wtryskowej reguluje się osobno. A na pompie masz kieł czy przestawiacz zapłonu?

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

149

Odp: regulacja zapłonu

Na pompie jest metalowy krążek, normalne sprzęgiełko. Bez przyspieszacza zapłonu.

150

Odp: regulacja zapłonu

No to powinieneś ustawić zapłon tak mniej więcej na 30 stopni (może troszkę mniej) i powinno być O.K.

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

151

Odp: regulacja zapłonu

Sprawa zapłonu zakończona powodzeniem. Silnik jak się zagrzeje to chodzi jak pszczółka, i nie dymi. Żonka wywoziła mi nawóz na pole i z przyczepą 10 ton + 5t nawozu, przeciągnęła na hamulcu. 323 puścił dyma ale poszedł. Aby ślady zostały na szosie. Widzę że cuś za bardzo dymi, wróciłem do niej a ona mówi że coś nie idzie ten ciągnik big_smile Nie było dość powietrza na butlach i przyczepa zahamowała awaryjnie. Życzę aby wszystkim tak chodziły te ifki. Dzięki za porady.

152

Odp: regulacja zapłonu

witam

Panowie potrzebuje pomocy,  mój zt 303 ciężko odpala na zimnym silniku nie wiem do końca co jest tego przyczyną, więc postanowiłem rozpocząć od ustawienia zapłonu (wg wskazówek uzyskanych na forum), no ale nie wszystko w opisach na forum było dla mnie jasne

napiszę co po kolei robiłem i prosiłbym kogoś ogarniętego w tych sprawach by napisał mi czy wszystko zrobiłem ok.

a więc pierwsze co to znalazłem znaki na kole zamachowym ( znaki były następujące 30,25,20,15,10,5,0,5,10,15,20,25,30),

potem odkręciłem przewód paliwowy wychodzący z pompy( pierwszy od strony kabiny) idący do pierwszego wtrysku, po tym zabiegu zacząłem kręcić kołem zamachowym w tym samym kierunku w którym normalnie pracuje silnik (a więc patrząc z perspektywy kabiny jest to kierunek odwrotny do ruchu wskazówek zegara) i obserwowałem kiedy w gnieździe pompy z którego odkręciłem przewód pojawi się paliwo, okazało się, że pojawiasię przed znakiem 30
(tak na oko było by to 33-35) z informacji uzyskanych na forum dowiedziałem się że kąt wyprzedzenia zapłonu powinien wynosić między 21,5 w 23,5.
Odkręciłem więc sprzęgiełko od pompy i ustawiłem je tak, że podczas kręcenia kołem w kierunku normalnej pracy silnika paliwo pojawia w gnieździe pompy między znakami 25 i 20 na kole zamachowym ( jest tak na 22 ), na sprzegiełku pompy jest podziałka ( 10 kresek) i wyszło że jest teraz na 7 kresce licząc od strony silnika).

pytanie  czy ustawiony w ten sposób zapłon jest na 100% dobrze ustawiony czy może coś pomieszałem ( dodam że koło zamachowe jest dobrze osadzone na wale tzn  jest tam ten kołek pozycjonujący, więc znaki na kole powinny odpowiadać teoretycznie faktycznemu ustawieniu poszczególnych tłoków)

dodam że po operacji regulacji zapłonu silnik dalej ciężko odpala jak jest zimny (trzeba go kręcić kilka razy) jak odpali to widać niebieski dymek który jednak zanika gdy silnik się rozgrzeje, ale ciągnik dostał kopa jest bardziej żwawy i nie schodzi tak z obrotów podczas obciążenia jak przed regulacją zapłonu, więc jest pozytyw. i myślę ze zapłon chyba jednak wyregulowany lepiej niż był przedtem.

tylko co może być przyczyną tego że tak ciężko odpala gdy jest zimny?
czy możliwe jest , że kompresja lub ciśnienie ucieka z pompy paliwowej?

dodam jeszcze że rozrusznik nowy i akumulatory także 2X140ah 900A prąd rozruchu i na moje kręci dość szybko.

jeżeli ma ktoś jakieś pomysły to proszę o odpowiedź


P.S.  czy oznaczenie "0" na kole zamachowym to GMP pierwszego tłoka?

153 Ostatnio edytowany przez Grzegorz89 (2013-05-05 20:29:14)

Odp: regulacja zapłonu

Zawory, i zaworek zwrotny w pompie wtryskowej. Dodatkowo jak kompresja słaba na tłokach to też nic nie wyczarujesz. O ile pompa wtryski i reszta jest w porządku.

154

Odp: regulacja zapłonu

Pompa, wtryski, zawory, kompresja...
Dmucha pod siebie?
No i jeszcze pompka zasilającą może ona ci puszczać ciśnienie.
Przed odpaleniem podpompuj ręcznie praktycznie po dwuch trzech pompnieciach powinien przepuścić zaworek i wydać charakterystyczny dźwięk.
A to ze dymi jak się go odpali zimnego to norma.

155 Ostatnio edytowany przez dale007 (2013-05-06 19:53:30)

Odp: regulacja zapłonu

sorki ale możesz mi powiedzieć co to znaczy, że dmucha pod siebie ?? nie kumam tego

sprawdzałem z ta pompka zasilającą przy pompie przepompowałem ręcznie przed odpaleniem i po paru ruchach było słychać charakterystyczny dźwięk przepompowania paliwa i zwrot paliwa powrotem do baku, jednak ta operacja nie pomogła, dalej trzeba kilka razy kręcić żeby odpalił, więc to raczej nie pompka zasilająca. Może pompa już padła albo wtryski,

mam jeszcze pytanie jak sprawdzić kompresje na tłokach, wiem że potrzebny jest jakiś manometr, ale czy to ma być jakiś specjalny dedykowany do silników ifowskich czy może być jakiś uniwersalny no i jak taki manometr zamontować w gnieździe gdzie wstawia się wtryski.
pomóżcie bo nie sprawdzałem jeszcze ciśnienia na tłokach nigdy tylko teoretycznie wiem jak się to powinno wykonywać, wszelkie wskazówki mile widziane.


a i jeszcze jedno pytanie, jakie powinny być wartości ciśnienia na tłokach w siniku ify  ?

pozdrawiam.

156

Odp: regulacja zapłonu

Dmucha  pod siebie tzn że silnik kiedy jest ciepły puszcza dym z węża który "odpowietrza komorę korbową..... węzyk powinien prowadzić od pokrywy pierwszej głowicy gdzieś pod silnik po stronie pompy wtryskowej. Jak na wolnych obrotach ci dymi to masz przyczynę.

157 Ostatnio edytowany przez PiotrK (2013-05-09 16:53:35)

Odp: regulacja zapłonu

dale007 napisał/a:

... z informacji uzyskanych na forum dowiedziałem się że kąt wyprzedzenia zapłonu powinien wynosić między 21,5 w 23,5....

Gdzie takie herezje na forum znalazłeś? Pokaż to, bo trzeba to poprawić.
W traktorach (pompa bez przyspieszacza zapłonu i obroty do ok. 1800obr/min) zapłon ustawia się na ok. 29 stopni. Przy większych obrotach max., tak do 2200 należy ustawić go już lekko ponad 30 stopni, inaczej właśnie będziesz miał m.in. problemy z rozruchem. Przy silnikach z przestawiaczem wtrysku, które już z założenia kręcą się dużo szybciej (nawet i ponad 2300obr/min), zapłon ustawia się na 24,5 +/_ 1 stopień, czyli to by trochę pasowało do tego co znalazłeś, ale to generalnie nie dotyczy silników od traktorów.

dale007 napisał/a:

... i wyszło że jest teraz na 7 kresce licząc od strony silnika)....

A to już zależny od wielu czynników, m.in. np. od ustawienia pompy na silniku.

dale007 napisał/a:

....tylko co może być przyczyną tego że tak ciężko odpala gdy jest zimny?

W innym wątku jest napisane:

PiotrK napisał/a:

Na ten temat można by książki pisać... Generalnie do dobrego odpalenia i pracy silnika potrzebna jest odpowiednia kompresja oraz podanie paliwa w odpowiedniej chwili, w odpowiedniej dawce i w odpowiednim kształcie strugi. Kompresja przy rozruchu to akumulator, przewody i ich połączenia, rozrusznik, tłok, tuleje, pierścienie, zawory i niedoceniany przez wielu wałek rozrządu. Przy dalszej pracy liczy się to samo ale już beż akumulatora, przewodów i rozrusznika. Co do paliwa, to masz cały układ paliwowy, czyli paliwo, pompka podająca paliwo, zaworki ciśnieniowe, wtryskiwacze, filtry paliwa no i pompa wtryskowa z całym swoim wnętrzem, i odpowiednio wyregulowaną dawką rozruchową. Każdy z tych tematów to temat rzeka, ale są one dość dobrze rozwinięte na forum, więc tylko szukać... Niestety, ale trochę za mało danych podałeś, żeby dać Ci jakąś bardziej konkretną odpowiedź, więc masz je wszystkie od razu smile

Do tego jeszcze trzeba dodać odpowiedni olej w silniku i czysty wkład filtra powietrza.

dale007 napisał/a:

....
P.S.  czy oznaczenie "0" na kole zamachowym to GMP pierwszego tłoka?

Tak. To oznaczenie dotyczy zarówno tłoka pierwszego jak i czwartego, bez znaczenia od której strony będziesz liczył, bo one pracują jednakowo, tylko różnią się suwami. No chyba, że wał jest "trafiony" lub pochodzi z silnika, który pokazał właścicielowi gest Kozakiewicza, wtedy może tu być różnica nawet i kilku stopni.

dale007 napisał/a:

...sprawdzałem z ta pompka zasilającą przy pompie przepompowałem ręcznie przed odpaleniem i po paru ruchach było słychać charakterystyczny dźwięk przepompowania paliwa i zwrot paliwa powrotem do baku, jednak ta operacja nie pomogła, dalej trzeba kilka razy kręcić żeby odpalił, więc to raczej nie pompka zasilająca. Może pompa już padła albo wtryski....

Być może, ale najpierw ustaw jeszcze ten zapłon właściwie.

dale007 napisał/a:

mam jeszcze pytanie jak sprawdzić kompresje na tłokach, wiem że potrzebny jest jakiś manometr, ale czy to ma być jakiś specjalny dedykowany do silników ifowskich czy może być jakiś uniwersalny no i jak taki manometr zamontować w gnieździe gdzie wstawia się wtryski.
pomóżcie bo nie sprawdzałem jeszcze ciśnienia na tłokach nigdy tylko teoretycznie wiem jak się to powinno wykonywać, wszelkie wskazówki mile widziane...

Wskaźnik powinien być przystosowany do dużych silników diesla, ale do tego też potrzebować będziesz specjalny wtryskiwacz pomiarowy, bo przy dobrej kompresji to w ręku odpowiednio przyrządu nie utrzymasz. Przy badaniu wykręcasz jeden wtryskiwacz i w jego miejsce wkładasz wtryskiwacz pomiarowy, a trzy pozostałe zostają w głowicach i dokonujesz pomiaru. Z resztą wtryskiwaczy postępujesz analogicznie.

dale007 napisał/a:

...a i jeszcze jedno pytanie, jakie powinny być wartości ciśnienia na tłokach w siniku ify  ?

Im bliżej trzydziestki, tym lepiej. Generalnie w przedziale od 26 do 28 jest raczej O.K., od 23 do 26 jest różnie, a przy ciśnieniu rzędu 22 i mniej barów pojawiają się już problemy.

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

158

Odp: regulacja zapłonu

Piotr oto kilka wątków z tego tematu i na nich sugerowałem się ustawiając kąt na 22.5 stopnia

sławek 42 napisał/a:

Maxi - tu nie chodzi tylko o silnik 323. Tak się to robi w wiekszości dizli. C 330 zamiast podziałi, ma kołek ustalający i otwory w kole zamachowym. VW ma otwór w kole napędu pompy i obudowie. W każdym razie zasada jest ta sama. W różnych silnikach kąty początku wtrysku (lub tłoczenia), bywają różne. Mieszczą się w granicach 20 - 30 stopni. Nie pamiętam dokładnie, u forszaja chyba 22,5.
Okienko u forszaja jest chyba z lewej strony. Maxi, nie bądź tak leniwy, pokombinuj trochę. Znajdziesz na pewno. Normalnie nie chce mi się wychodzić w slipach na mróz żeby to sprawdzić a pamięć jest zawodna. Nie jest istotne gdzie jest strzałka a gdzie podziałka. Ma być to i to. Istotne żeby w czasie początku wtrysku, punkt był naprzeciw skali w miejscu 27 stopni przed GMP.
Paliwo na maksa, znaczy pedał w podłogę. Kołkiem podeprzeć albo cegłę położyć.
Pierwszy cylinder to ten od chłodnicy (u forszaja). Nie jest to reguła u wszystkich silników. Spodkałem się z innym oznaczeniem.
Nie odkręcaj żadnego zaworu odcinającego !
Odkręć tylko przewód wysokiego ciśnienia, który łączy sekcję z wtryskiwaczem. Oczywiście układ paliwowy musi być odpowietrzony.
Dla pewności pokręć chwilę rozrusznikiem, niech sekcja wypluje trochę paliwa w powietrze.
Możesz zakręcić na pompę kawałek przewodu wysokiego ciśnienia, nasunąć na niego igielit i szklaną rurkę w pionie. Wtedy masz tz. kapilarę. Tylko trzeba mieć taką szklaną rurkę, w igielicie słabo widać.
Ja to robię z marszu. Rantem czystej szmatki "wysysam" paliwo z krućca zaworu odcinającego, do dna stożka. Tam obserwuję kiedy sekcja zaczyna tłoczyć paliwo.
Pytaj Maxi, bez obaw. Kto pyta nie błądzi.

sławek 42 napisał/a:

Wszystko się zgadza Tato. Jednak Marek zadaje pytanie dość ważne. Co ma pochylenie do prawidłowej pracy silnika ? Ja twierdzę, że nic. Może być pochylona na silnik lub od silnika, nieistotne (dla pracy silnika), byle początek wtrysku był w tym miejscu gdzie być powinien, czyli 22 stopnie. Owszem, pochył ma znaczenie dla prawidłowego smarowania pompy i do łatwego (fabrycznego) ustawienia. U mnie pompa jest odchylona na zewnątrz, tz. pionowo. Za późno dowiedziałem się o tej metodzie. Mimo to jest 22 stopnie.
Metoda ustawiania początku tłoczenia na oko i ucho jest dobra ale awaryjnie - chwilowo.

sławek 42 napisał/a:

Wg. fabrycznej instrukcji 21.5 - 23.5 stopnia.

marcin napisał/a:

witam pochwale się a mianowicie udało mi się ustawić zapłon w forszaju pompa po regeneracji wtryski również, jeszcze dwa dni temu nawet o tym nie myślałem ale dziś poczytałem  troszkę forum, posty Sławka troszkę Piotra za co + pompa na miejsce odpowietrzenie układu gaz do dechy i kręcenie kołem zamachowym znalazłem znaki u mnie między 20 a 25 na króćcu od pompy pokazało się paliwo rantem szmatki zebrane pokręciłem troszkę tym sprzęgiełkiem paliwo drgnęło  skręciłem dziwo zapalił chodzi nie dymi ale czy jest dobrze to nie wiem jak to sprawdzić , pod koniec tygodnia będzie mechanik to zobaczy mnie się wydaje ze dobrze . i teraz moje pytanie jak by było źle ustawione to co by sie działo jakie objawy

proszę Piotrze jeżeli być mógł to określ Raz jasno jaki ten kąt fabrycznie musi być w silnikach ifowskich, montowanych w fortschrittach zt 303 ( w 323 chyba będzie tak samo) bo mam już mały mętlik.

żeby było śmieszniej to po przestawieniu zapłonu z z tych 33-34 stopni, które były wcześniej na 22 stopnie silnik dostał kopa i lepiej się wkręca na obroty, przyznam, że to trochę dziwne skoro wg tego co piszesz opóźniłem sporo zapłon,

Dodam jeszcze, że w moim przypadku winowajcą tego że silnik nie palił dobrze jak był zimny i trzeba było nim kilka razy kręcić była jednak pompka zasilająca, wymieniłem pompkę na inną ze starej pompy, bo zdawało się, że jednak podczas odpalania silnik nie dostaje paliwa i chciałem wykluczyć jednoznacznie usterkę pompki, przepompowałem paliwo i trach chodzi, i troszkę się zdziwiłem bo na tej poprzedniej taki zabieg nic nie pomagał. teraz jest tak, ze nie muszę nawet przepompowywać paliwa pompką tylko trach i za pierwszym kręceniem pali.

159

Odp: regulacja zapłonu

dale007 gdybyś myślał trochę logicznie to byś się domyślił że tryby są metalowe a metal się ściera a jak się zetrze to zmieniają się odległości na zębach czyli trybach a jak one się zmienią to zmienia się kąt wtrysku.Jeszcze tam jest sprzęgło z blaszek które się też wyginają i co jakiś czas trzeba zapłon przyspieszyć.

160 Ostatnio edytowany przez dale007 (2013-05-20 21:22:51)

Odp: regulacja zapłonu

no nie wiem czy tryby zdołają zetrzeć się na tyle żeby kąt zmienił się o 7-8 stopni ( ewentualnie przestawiony rozrząd)

poza tym - nie wiem mogę się mylić - ale jak do ustawienia kąta patrze na koło zamachowe i znaki na nim i ustawiam moment wtrysku paliwa z pompy wedle kąta określonego na kole to już luz na rozrządzie nie jest tak istotny ( pod warunkiem że kręcimy cały czas w tą samą stronę kołem) problem z ustawieniem byłby tylko w przypadku gdyby koło zamachowe było przestawione. tak mi się zdaję, ale jakbym się mylił to proszę mnie poprawić.