Temat: Przekaźniki - poradnik

W tym poradniku mam zamiar rozjaśnik wam ideę oraz zachęcić do stosowania przekaźników. Wiele osób nie mających doświadczenia przy instalacjach elektrycznych "boi" się tego urządzenie. Diatego właśnie postanowiłem przygotować krótki poradnik z ćwiczeniami..


Definicja:
urządzenie elektromagnetyczne, elektroniczne lub cyfrowe służące do przełączania określonych styków w obwodzie automatyki.
(źródło: Wikipedia.pl)

W naszym przypadku przekaźniki samochodowe są elektromagnetyczne.

Zaleta: przenoszą większe prądy niż np elektroniczne.
Wada: Ich żywotność jest znacznie mniejsza niż elektronicznych.

Na cholere mi to wink :
Przekaźnik jest załącznikim elektrycznym sterowanym elektrycznie. Opisując jego działanie najprościej jak się da wyobraźmy sobie dużą rurę w której płynie woda, a na tej rurze jest potężny zawór zamykający. Otwarcie i zamknięcie tego zaworu wymaga niezłej krzepy. A czy nie lepiej by było sterować tym wielkim zaworem za pomocą pilota? smile My się nie męczymy a elektryczność otwiera i zamyka masywny zawór.

W elektryce tym najsłabszym elementem są natomiast włączniki. Są najczęściej zrobione z blaszek które wycierają się, utrudniają przepływ prądu, powodują iskrzenie. Dlatego zamiast obciążać prądem włącznik lepiej użyć do tego przekaźnik, który będziemy włączać przełącznikiem (przekaźnik potrzebuje miliamper do załączenia). W przekaźniku po załączeniu go prądem elektromagnes zwiera dwie spore metalowe blaszki dając duzo większą powierzchnie styku niż w przełącznikach. Poza tym jeśli padnie nam przekaźnik, nowy kupimy za 5-10 zł, i jest ich pełno.
Wypalony włącznik jest już dużo większym problemem, szczególnie w forszajach gdzie nowych już nie dostaniesz.

Tak wyglądają przykładowe przekaźniki samochodowe:

http://www.elektronika.zam.pl/img/pre0005.jpg

http://www.piekarz.pl/images/offer/6fff7fd325.jpg

W naszym przypadku będziemy mieć do czynienia z dwoma rodzajami przekaźników:

- z 5 nóżkami ( czasem nazywane jako rozruchowe)
-z 4 nóżkami ( czasem nazywane oświetleniowe)

Tak wygląda schemat dla przekaźnika z 5 nóżkami:
http://team.fiatuno.pl/pic/light/przekaz.gif

Różnica od 4-ro nóżkowego polega na tym, że ta nóżka na środku przekaźnika (87a) jest stale podłączona z nóżką 30. Natomiast po włączeniu przekaźnika (napięcie między styki 85 i 86) ze stykiem 30 załączany jest 87, a rozłączany 87a. Jak pewnie zauważyliście tak naprawdę ten 5-cio stykowy można używać zamiast 4-stykowego jeśli nie podłączymy nic pod styk środkowy (87a).

Tak naprawdę to nic mądrzejszego niż jest w każdej książce nie napisałem. Więc żeby lepiej zrozumieć zasadę ich działanie postanowiłem przygotować 3 ćwiczenia które powinny zaciekawić i rozjaśnić sposób działania jeśli ktoś nie zrozumiał do końca.

Ćwiczenie 1:   Światła mijania

Pewnie każdy z was zauważył że w starszych ciągnikach światła mijania i drogowe świecą raczej słabo. Wielu twierdzi że to wyłącznie wina masy i kiepskich żarówek R2 (takie lampy najczęściej kupujemy). Oczywiście dobre zmasowanie jak i niepordzewiałe lampy to podstawa, lecz równie ważną rzeczą jest dobry przepływ prądu. Załączniki świateł w starszych ciągnikach mają styki, które z czasem coraz gorzej przewodzą prąd. Dlatego jest to dobre miejsce na rozpoczęcie przygody z przekaźnikami. Oto jak powinniśmy się wpiąć w istniejącą instalację aby poprawnie podłączyć przekaźnik:

http://img100.imageshack.us/img100/7335/cw1lp3.gif

Dzięki takiemu rozwiązaniu światła będą świecić mocniej i jaśniej. Mniejsze również będzie zużycie włącznika.


Ćwiczenie 2:   Zautomatyzowane światła

Pewnie nie jeden z was widział w samochodzie że jak odpalamy auto to gasną światła. Nie jest to tyle stworzone dla bajeru, co dla zwiększenia efektywności rozruchu. Akumulatory i rozruszniki w autach są często dobierane "na wymiar", i każdy dodatkowy odbiornik zmniejsza efektywność rozruchu. W Forszaju natomiast jak sami wiecie zarówno akumulatory jak i moc rozrusznika jest dobrana ze sporym zapasem.

Istnieją jednak sytuacje kiedy każda miliAmperoGodzina się liczy (np w zimie). Tak naprawdę nie wymaga to żadnych skomplikowanych układów- tylko wystarczy odpowiednio spiąć przekaźniki. Aby uprościć sprawę rozwiniemy przykład z poprzedniego ćwiczenia.
Mamy układ np typu światła podłączone poprzez przekaźnik. Interesuje na część obwodu zaznaczona na czerwono:

http://img227.imageshack.us/img227/3760/cw2lp3ye1.gif

Ta część obwodu doprowadzająca napięcie do przewodnika jest obwodem sterującym. Prądy płynące przez ten obwód są zaniedbywalnie małe, a napięcie na nim jest niezbędne do działania odbiornika (w tym przypadku świateł). Zamiast więc podpinać go pod obwód 30, należy go podpiąć pod taki obwód, gdzie napięcie istnieje tylko wtedy gdy rozrusznik nie pracuje. Taki obwód występuje na przekaźniku rozrusznika, na styku 87a (jeśli jest to przekaźnik 5-stykowy). Jest to ten styk co znajduje się w środku przekaźnika. Poniższy rysunek przestawia sposób podłączenia:

http://img217.imageshack.us/img217/7967/cw2lp4bl7.gif

W taki sposób możemy podłączyć dowolnie wiele przewodów (świece zapłonową, lampy robocze, radio). Jedyne dwa warunki jakie muszą te obwody spełniać to:
-urządzenie jest uruchamiane, a włącznik załącza jedynie małym prądem sterującym,
-włącznik załącza przekaźnik napięciem, a nie masą (można również podłączyć przekaźnik tak, aby napięcie było na stałe podłączone, a włącznikiem załączalibyśmy masę na styk 86).

Wszystkie te obwody łączymy w ten sposób, że włączniki każdego z tych urządzeń łączymy ze stykiem 87a przekaźnika rozrusznika.
Jeśli natomiast nasz rozrusznik jest załączany przekaźnikiem 4-stykowym, to nic nie stoi na przeszkodzie by zamienić go na 5 stykowy (ważne by był to rozrusznik o takim samym prądzie nominalnym przewodzenia).


Ćwiczenie 3:   Radyjko

Umiemy już podłączyć przekaźnik pod pojedyńczy obwód z przełącznikiem. Umiemy już również spinać obwody z przekaźnikami. Ale wróćmy do podstaw. Przekaźnik posiada dwa obwody: przewodzenia (styki 30,87, opcjonalnie 87a) i sterujący (styki 85 i 86). W przypadku przekaźników 24V jeśli podłączymy napięcie 24V pod styki sterujące to styki przewodzenia się zewrą i zaczną przewodzić. Ale czy w obu tych obwodach napięcie musi być takie samo?? Otóż nie. I tak np mając przekaźnik 24V sterujemy obwodem sterującym za pomocą napięcia 24V, ale w obwodzie przewodzenia może być całkiem inne napięcie. Nie mam pewności czy może być wyższe(niż w obwodzie sterowania), ale na pewno niższe można stosować. I tutaj może nam się przekaźnik przydać do obsługi radia.
  Jak wiemy radia samochodowe są na 12V. Radyjka na 24V są albo drogie, albo na allegro sprzedawane jako zakodowane (wymontowane z ciężarówek). No ale w naszych forszajach mamy 12V w skrzynce bezpieczników do obsługi gniazda przyczepy!  Problem jedynie w tym że jak podłączymy takie radio na sucho to gra zawsze. I włączanie oraz wyłączanie go za każdym razem może być męczące. Dlatego zastosujemy przekaźnik, aby radio było załączane za pomocą wyłącznika prądu (hebla). Jak wiemy w ciągniku, co jest wg mnie dość nietypowe, odłącza się napięcie 24V, a nie masę. Zapewne dlatego gdyż występuje w nim również napięcie 12V załączone na stałe i mogłoby to powodować
nieokreślone przepływy prądu z +12V do +24V. No ale wróćmy do radyjka....
Załóżmy że mamy zamontowane w podsufitce radio. Podciągnęliśmy również przewód 12V w lewym słupku kabiny od skrzynki bezpieczników 12V. Niedaleko radia jest kostka zasilająca do wentylatorów, na której napięcie 24V pojawia się po załączeniu hebla- stamtąd podciągniemy przewód pod przekaźnik.
Przejdźmy teraz zasady zasilania radyjek. Praktycznie każde nowe radio używa do tego kostki wg standardu ISO. Jest to standard który jednoznacznie wg koloru przewodu określa jego zadanie. Dokładny opis wtyczki znajdziecie np. pod tym adresem: http://www.davidsonelectronics.co.uk/pinouts.htm . W zasilaniu interesują nas 3 przewody: czarny (masa), czerwony (+12V,zasilanie), żółty (+12V, załączanie ACC). Czarny i czerwony podłączamy na stałe, natomiast żółty będzie szedł przez przekaźnik tak jak to pokazane poniżej:

http://img134.imageshack.us/img134/2752/cw3lp4we9.gif

W ten sposób po wyłączeniu hebla radio nam gaśnie, a gdy włączymy hebel radio włącza się bez utraty pamięci stacji. Czyli dokładnie tak jak w każdym samochodzie osobowym po włożeniu (w starszych po przekręceniu) kluczyka.

P.s. Jeśli zdażyłoby się że jednak radio traci zapisane stacje z pamięci, to należy odwrócić przewody żółty (ACC) z czerwonym(+12V). Pomimo zestandaryzowania wtyczki niektóre radia mają odwrócone te dwa przewody. Oczywiście nic się nie stanie jeśli mieliśmy dobrze i podłączone i odwrócimy te przewody-radio po prostu traci pamięć stacji (ew prosi o kod zabezpieczający) jeśli te dwa przewody są odwrócone.


.... no i doszliśmy do końca tego poradnika. Mam nadzieję że kogoś przekonałem do stosowania przekaźników. Oczywiście jeśli instalacja jest sprawna i wszystko gra to szkoda czasu na takie zabawy. Natomiast jeśli ktoś, tak jak ja, robi generalny remont elektryki, to kilka takich udogodnień na pewno uprzyjemni życie. Jedynymi tak naprawdę wadami przekaźników są średnie żywotności (lecz zarówno czas ich wymiany jak i ich koszt są niewielkie, dlatego stały się tak popularne w nowych pojazdach), oraz nadmierne komplikowanie komplikowanie instalacji... ale za to ułatwia i uprzyjemnia użytkowanie naszego kochanego Forszajka wink

2

Odp: Przekaźniki - poradnik

Jestem ZA przekaźnikami.
Maxi - masz +.

3

Odp: Przekaźniki - poradnik

U mnie też + i :beer:

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

4

Odp: Przekaźniki - poradnik

Maxi ode mnie także  + i to wielki poczytam to jeszcze pare razy może coś pojmę wink i czekamy na dalsze lekcje elektryki

[you] nie zaśmiecaj forum zanim napiszesz pomyśl[you]

5

Odp: Przekaźniki - poradnik

To żadna wielka filozofia. Przyznam szczerze że jak pierwszy raz próbowałem rozszyfrować przekaźnik to wziąłem kabel z bezpiecznikiem, lampke z oprawką, przełącznik i próbowałem to na różne sposoby podłączyć.

Zapomniałem jeszcze dodać tylko.... przekaźniki 24V ciężko u mnie dorwać nawet w specjalistycznych sklepach elektrycznych... znalazłem za to źródło przekaźników tam gdzie się nie spodziewałem - przypadkowo będąc z kumplem w salonie renault (salon samochodów ciężarowych). Za standardowy 5-stykowy biorą 8,50 zł. Jak potrzebuje większą partię to biorę z alllegro- taniej.

P.s. U mnie nawet w ciapku jest chyba z 5 przekaźników. Ktoś by powiedział że przesada - ale warto było. Np światełka to biją jak w samochodzie - a nie na seledynowo smile

6

Odp: Przekaźniki - poradnik

a gdzieś Ty je w ciapku zmieścił jak tam na elektryke to jest miejsca na paczke od fajek i zapałki

[you] nie zaśmiecaj forum zanim napiszesz pomyśl[you]

7

Odp: Przekaźniki - poradnik

nie tylko + ale i flaszka

Ten Adolf Hitler to dziwny człowiek. Nigdy nie zostanie kanclerzem, najwyżej ministrem poczty, a i to bardzo wątpliwe! To tylko zarozumiały Czech, który wynurzył się z rynsztoka. Że ludzie się go boją, oto czego nie mogę pojąć! Najdalej za rok zostanie zapomniany, a o jego partii, młodych łobuzów nikt nawet nie będzie mówił.”
[Paul von Hindenburg w rozmowie z gen. Schleicherem i bp. Münsteru, 24-02-1931]

8

Odp: Przekaźniki - poradnik

Fajna sprawa z tymi przekaźnikami. chciałbym je zamontować w moich ciągnikach bo światełka mam takie sobie. Mam pytanie do ciebie Maxi900 w którym miejscu założyć te przekaźniki, przed czy za bezpiecznikami?

9

Odp: Przekaźniki - poradnik

Oczywiście za bezpiecznikami. Bezpieczniki to etap, przed którym nie powinno się nic modyfikować wink  i powinny być jak najbliżej klemy (bez niepotrzebnych rozdzieleń itp). Jeśli dojdzie do awarii za to nic się nie dzieje, jeśli przed, często kończy się pożarem.

10

Odp: Przekaźniki - poradnik

Fajnie,dzięki za radę. Mam dużo przekaźników od malucha. Nadadzą się co?

11

Odp: Przekaźniki - poradnik

Za bezpiecznikiem, przed bezpiecznikiem, a z której strony jest za, a z której przed ??

12

Odp: Przekaźniki - poradnik

@tomekzalek - nie do końca, ponieważ są zapewne na 12V.

@Dario - przed, czyli miałem na myśli pomiędzy bezpiecznikiem a akumulatorem; natomiast za to między bezpiecznikiem a odbiornikiem

13

Odp: Przekaźniki - poradnik

No tak, zgadza się. U mnie instalka jest na 12V. jeden założyłem i cyka. Teraz chciałem ciapka zasilić. I mam pytanie: czy podpięcie się od stacyjki będzie dobre? Jak nie to daj znać gdzie.

14

Odp: Przekaźniki - poradnik

Witam wszystkich chciałbym się odnieść do stosowania przekaźników w ciągnikach. Fajna rzecz ale nie przesadzajmy,nie w każdym przypadku jest konieczny, po co komplikować. Uważam, że proste rozwiązania są najlepsze lepiej skupić się na samej instalacji na wszystkich połączeniach {najczęściej one są zaśniedziałe i kiepsko przewodzą prąd i tam są spadki napięć}. W każdym ciągniku starszego typu występują duże drgania a przekaźniki raczej nie są na to odporne. Kiedy czytam, że w C 330 trzeba przekaźnik założyć bo będą lepsze światła drogowe to mam mieszane uczucia.Nie jedną instalację naprawiałem i nową robiłem od podstaw zawsze w oryginale.

15

Odp: Przekaźniki - poradnik

Oczywiście zgodzę się z tobą. Nie wszędzie jest to konieczne. W ciapku mam nową instalację, raptem rok czasu. Kabelki są tak cienkie że żałuję że wywaliłem oryginalną. Chciłem przekaźniki założyć bo kable od świateł grzeją mi się strasznie. Może yo zda egzamin, a jak nie to je wywalę i po sprawie.

16

Odp: Przekaźniki - poradnik

To prawda te nowe instalacje to się nadają ale do roweru,później się dziwić że się ciągnik zapalił.

17

Odp: Przekaźniki - poradnik

Oczywiście w temacie wspominałem nie raz że za przekaźniki bierzemy się w instalacji która jest w pełni sprawna (po przeglądzie). Ja zamiast kupować nowe badziewie odświeżam stare. Często wystarcza obciąć wsuwkę zdjąć izolację wcześniej i założyć nową wsuwkę.

W C-330 dużo miesza ta stacyjka i prądnica. Po pierwsze należałoby założyć tam hebel, po drugie stacyjkę inaczej rozplanować, po trzecie dobry alternator z regulatorem elektronicznym. Mam u siebie póki co po staremu ale jak się kiedyś wezme za generalkę w ciapku to mam zamiast to zrobić

18

Odp: Przekaźniki - poradnik

alternator z Bmw pasuje do ciapka ;]

19

Odp: Przekaźniki - poradnik

Mam wszystko oprócz hebla. Rozumiem że trza go wsadzić między aku, a rozrusznik, czy za rozrusznikiem?

20

Odp: Przekaźniki - poradnik

co ci da za rozrusznikiem ?? trzeba go dac na masie  pomiędzy aku a masą ciągnika  bo bez masy  nic nie pociągnie

Każdy samochód może służyć Ci do końca życia... tylko wystarczy nim z...... smile