Odp: turbo doladowanie
O zaletach i wadach turbo nie ma sensu chyba się tu więcej rozpisywać, bo to każdy może sobie poszukać, sprawdzić itd. Tu raczej jest ważne co innego. Te silniki były wydawane w różnych mocach od 90 do 125KM. W traktorach były początkowo montowane silniki ustawione na ok. 90KM, potem tą moc zwiększano stopniowo do 105KM, a np. w samochodach ustawione były one już na 125KM. W domowo/warsztatowych warunkach, przy odpowiedniej wiedzy i możliwościach, dzięki turbosprężarce, realne jest podniesienie mocy o ok. 20 – 25%. I teraz pytanie najważniejsze, jak ustawiony miał silnik (pompę) poulm, przed uturbieniem swojego silnika? Jeżeli podniósł moc silnika z ok. 100KM do ok. 120KM, to nic nadzwyczajnego się nie stało, bo na samej pompie można go przestawić nawet na 125KM i więcej, bez uszczerbku dla silnika i bez wszystkich wad związanych z turbodoładowaniem, a tak jeszcze gratis dostaje wszystkie te wady turbo plus dodatkowe koszty związane z przeróbką. Jeśli zrobiłby to ze 125 KM na ponad 150KM, to już by było coś, tylko niestety takiej mocy silnik ten i reszta traktora już nie lubi. Skoro silnik pracuje mu już tyle lat, to raczej doładował go do maksymalnej mocy jaką można osiągnąć w nim bez turbo, ale niestety, bez odpowiednich badań tego nikt się nie dowie. Osobiście, przy chęci uturbienia silnika, zamiast doładowania turbosprężarkowego zastanowiłbym się chyba jednak bardziej nad doładowaniem mechanicznym, co dałoby wzmocnienie dolnego zakresu obrotów silnika.
www.rajstop.pl - Raj dla stóp Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal
Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy. Piszę poprawnie po polsku.