Z teorii książkowej opisze te kolory dymu, ich najczęstsze przyczyny i powage sytuacji
I. Niebieski
Świadczy o zużyciu silnika i spalaniu oleju silnikowego
Sytuacje:
1)na biegu jałowym i przy wchodzeniu na obroty ->zużycie pierścieni tłokowych i/bądź gładzi cylindra
2)przy schodzeniu z obrotów -> zużycie uszczelniaczy zaworowych
II. Biały
Świadczy najczęściej o spalaniu płynu chłodzącego (czasami też o złym składzie mieszanki).
Najczęstsze przyczyny: uszkodzona uszczelka pod głowicą, niesplanowana głowica lub pęknięta tuleja. Często mylony z parą wodną która jest naturalnym składnikiem spalania. Ilość pary wodnej wyraźnie zwiększa się w niskich temperaturach. W niskich temperaturach zubaża się minimalnie skład mieszanki (więcej tlenu w 1dm^3 powietrza) co też może powodować lekkie białe dymienie.
III.
Świadczy najczęściej o dużym obciążeniu silnika bądź zbyt bogatej mieszance. Często jest też spowodowane zużytymi końcówkami wtryskiwaczy (leją zamiast rozpylać) lub pompą paliwową. W małych ilościach kompletnie niegroźny i zupełnie naturalny. Jeśli natomiast jest kupa dymu przy lekkim dodaniu gazu należy niezwłocznie usterkę usunąć aby nie powodować dalszego "niszczenia" silnika.
To tyle z teorii. Jeśli forszaj jest zalany wodą to jak jest możliwość to zalejcie go płynem. Jeśli kolor dymu się zmieni bądź dym zrobi się znacznie gęstszy to masz odpowiedź