1

Temat: hydraulika w MTZ itp

Założyłem nowy wątek z pytaniem i liczę na jakąś pomoc smile

Posiadam Białoruś MTZ - Jumz i moja usterka polega na tym, że wspomaganie układu kierowniczego nie działa poprawnie. Problem wygląda następująco: wspomaganie działa gdy skręca się w lewą stronę ale gdy chce się kręcić w prawo to za chiny nie idzie hmm Czy ktoś przerabiał już podobny problem? Co może być przyczyną?

P.S
olej w układzie hydraulicznym jest zalany, a poziom oleju jest w normie.

2

Odp: hydraulika w MTZ itp

Nie wiem czy w Jumzie jest tak samo jak u mnie bo ja mam MTZ82.Na początek proponuję sprawdzić stan i dociągnięcie łożyska przy ślimaku na górze kolumny.To takie łożysko na półksiężycu ze śrubką ustalającą.Może się zatarło albo jest za mocno dociągnięte. Kiedyś właśnie mi się ta śrubka poluzowała i był taki problem. Poza tym ten blaszany filtr w kolumnie czy nie jest zapchany. Mogła Ci się też przestawić śruba dokręcająca sekcję na wałku ślimaka od przodu ciągnika patrząc pod takim dekielkiem na cztery śrubki. Kombinuj i pisz a postaram się pomóc .

Tylko głupi nie wie że jest głupi a mądry to wie

3

Odp: hydraulika w MTZ itp

jesli miał byś arbitrol to bym na niego stawiał

Każdy samochód może służyć Ci do końca życia... tylko wystarczy nim z...... smile

4

Odp: hydraulika w MTZ itp

Mam coś takiego:

zdjęcie nr 1:

http://www.fothost.pl/upload/09/36/1bff7af2.jpg

nr 2

http://www.fothost.pl/upload/09/36/efb27bf5.jpg

nr 3

http://www.fothost.pl/upload/09/36/a5611fe4.jpg

nr 4

http://www.fothost.pl/upload/09/36/6c16d196.jpg

Od czego mam najpierw zacząć?

P.S
Olej cieknie z góry z rozdzielacza - 2 razy regenerowany hmm

5

Odp: hydraulika w MTZ itp

hmm to ja bym zaczął tak - na 1 i 2 fotce masz te dojścia do siłownika (węże). Na początek odkręciłbym je od siłownika i lekko spróbował zakręcić kierownicą najpierw w lewo potem w prawo. Powinno dobrze siknąć (oczywiście trzymaj je nad jakimś wiadrem). Może też tak być że zacznie sikać lekko już po odpaleniu ciągnika (wtedy ta przekładnia sterująca olejem nie jest już zbyt szczelna i olej może dawać z 2 węży naraz stawiając opór na siłowniku).

Jak to sprawdzisz to daj znać będziemy dalej myśleć...

P.s. Ja kiedyś robiłem kompletny remont tej kolumny. Koszt ze 3 lata temu to 2.800 zł nie licząc roboty. Pompa miała pół roku. Po remoncie zero poprawy. Odpowietrzyliśmy siłownik i posprawdzaliśmy co się dało. Zostawiliśmy to bo roboty w polu były. Potem przyszła zima i silne mrozy. Przy -15 odpalanie zalewając wrzątkiem. Odpalił. Wsiadam patrze - a skręca lżej niż w osobówce. Nie wiem co się dokładnie stało ale od tamtej pory chodzi lux...

6

Odp: hydraulika w MTZ itp

No to ja się troszkę zagalopowałem z moimi poradami bo u mnie w MTZcie kolumna jest z przodu ciągnika przed chłodnicami.

maxsi900 dobrze kombinuje(tak myślę),bo ja bym właśnie stawiał na tą sekcję sterującą pracą siłownika.

Tylko głupi nie wie że jest głupi a mądry to wie

7 Ostatnio edytowany przez jacekrado (2009-09-01 21:24:15)

Odp: hydraulika w MTZ itp

Na bank siedzi Ci rozdzielacz przy kolumnie ( zdjęcie nr 3).Rozebrać, spróbować wyczyścić(mógł podejść paproch, albo opiłek)ale najprawdopodobniej trzeba będzie nowy koszt ok 130 zł.

R E S P E C T ! ! !

<a href="http://forum.atnel.pl" >ATNEL tech-forum</a>

8

Odp: hydraulika w MTZ itp

Próbowałem dziś rozebrać ten rozdzielacz przy kolumnie lecz rama mi przeszkadza - dosłownie 0,5cm luzu mi potrzeba:/ Nic takiego w tym rozdzielaczu nie widziałem co mogło by się zepsuć... Złożyłem go rurki położyłem na silikonie bo z niewiadomych przyczyn zaczęło ciec ze złącz. Chodzi mi o te dwie rurki ze zdjęcia nr 2. Po poluzowaniu śrub i odpaleniu ciągnika leci olej z tej górnej (małe ciśnienie) przy skręcaniu kierownicą w lewo olej cieknie z dużym ciśnieniem z dolnej rurki, a przy skręcaniu w prawo z górniej. Na mój rozum wszystko powinno być ok... hmm Jakieś dalsze pomysły co to może być?

9

Odp: hydraulika w MTZ itp

W moim MTZ był walnięty przy takich objawach. Ale jeszcze sprawdź tłok, są tam pierścienie gumowe które lubią się wytrzeć, chociaż nie stawiam na to . Zdejmij jeszcze dekiel i oceń stan ślimaka i ślimacznicy, oraz łożysk wewnątrz przekładni-serwomechanizmu. Mogła wypaść kulka z regulatora luzu i utkwić w przekładni. Trochę roboty przed Tobą kolego. Ale dasz rade to prosty sprzęt. Jak coś to pisz!

R E S P E C T ! ! !

<a href="http://forum.atnel.pl" >ATNEL tech-forum</a>

10

Odp: hydraulika w MTZ itp

Siłownik jest po regeneracji jakieś 3-4 lata. Gdzie można znaleźć taki rozdzielacz jak na zdjęciu nr 3? Szukałem na allegro to znalazłem kompletne wspomaganie za 400 lub 600zł już dokładnie nie pamiętam. Jest to dla mnie trochę za drogie, a i tak nie mam pewności że będzie działać. Pozdrawiam i czekam na jakieś namiary na rozdzielacz.

11

Odp: hydraulika w MTZ itp

Po regeneracji 3-4 lata temu :hmmm: i myślisz że nadal jest z nim wszystko ok? Zacznij właśnie od niego, wymień uszczelnienia i będzie git.

tel: 605107385  czynny non stop
ZT 323 A 89`
E 512 77`
B 200/5 83`
Brakuje mi Trabanta   http://img77.imageshack.us/img77/6011/fzt303nb5.gifhttp://img519.imageshack.us/img519/7425/cccp.jpghttp://img148.imageshack.us/img148/4215/trolex.jpg

12

Odp: hydraulika w MTZ itp

tatamarty.323a napisał/a:

Po regeneracji 3-4 lata temu :hmmm: i myślisz że nadal jest z nim wszystko ok? Zacznij właśnie od niego, wymień uszczelnienia i będzie git.

W 100% nie mogę być pewny... Od ostatnich dwóch lat mało co robi w polu. W tym roku np ciągał przyczepy i siał rzepak. Zauważyłem jeszcze jedną rzecz. Jak się skręca w którąś stronę przy włączonym silniku i jak się puści kierownicę to sama odbija w przeciwnym kierunku ok pół czy tam 3/4 obrotu.

13 Ostatnio edytowany przez maxi900 (2009-09-04 21:08:08)

Odp: hydraulika w MTZ itp

to by znaczyło mechaniczne blokowanie. Ślimacznica pozwala na tylko taki ruch ślimaka w drugą stronę (bo z teorii przekładnia ślimakowa ma w drugą stronę sprawność ujemną.. ale to w teorii wink ). Robiłbym inne testy. Wprawdzie to nie jest taka przekładnia jak w moim MTZcie ale znajomy miał kiedyś jumza i ją widziałem. Coś tam musi blokować... trzeba tylko znaleźć gdzie..

na problem uszczelnień bym raczej nie stawiał bo one rzadko kiedy powodują takie usterki w ruskach. Części fizycznie się coś blokuje. Musisz tylko tak to rozebrać od końca żeby wiedzieć co. Jak odczepisz kołą i nic się nie zmieni to wiesz że do wąsa jest ok. Potem ten wał co dochodzi do wąsa bym wyjął i zobaczył czy przekładnia wtedy chodzi ok.

P.s. A jak daje się skręcić na wyłączonym??? Jest jakaś różnica między lewo a prawo (oczywiście wiem że na wyłączonym jest to prawie niemożliwe ale naciągnij kierownicę i obserwuj co się dzieje...

14

Odp: hydraulika w MTZ itp

Podniosę jutro przód i będę testował. O ile coś zdiagnozuje to napisze

15

Odp: hydraulika w MTZ itp

Rozebrałem wczoraj siłownik bo najprościej i najszybciej. Gdy zobaczyłem stan pierścieni to śmiem twierdzić że to siłownik może być przyczyną mojego problemu. Jutro jadę szukać uszczelniaczy i pierścieni.

16

Odp: hydraulika w MTZ itp

juz wszystko ok?

Ten Adolf Hitler to dziwny człowiek. Nigdy nie zostanie kanclerzem, najwyżej ministrem poczty, a i to bardzo wątpliwe! To tylko zarozumiały Czech, który wynurzył się z rynsztoka. Że ludzie się go boją, oto czego nie mogę pojąć! Najdalej za rok zostanie zapomniany, a o jego partii, młodych łobuzów nikt nawet nie będzie mówił.&#8221;
[Paul von Hindenburg w rozmowie z gen. Schleicherem i bp. Münsteru, 24-02-1931]