Temat: 323 zespół diód

No właśnie jakie on spełnia zadanie , w 323 są takie dwa jeden do elektrozaworow a drugi do kontrolek min. filtra powietrza. Czy można to pominąć ? Z tego co wiem to dioda chyba prosuje prąd i służy jako "zawór" puszcza tylko wjedną stronę , jesli się mylę poprawcie.

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

2

Odp: 323 zespół diód

Prostowanie prądu przez diodę polega na puszczaniu w jedną stronę.
Mostek do kontrolek umożliwia sprawdzenie czy żarówki kontrolek normalnie zgaszonych czyli od zapchanego filtra oleju i filtra powietrza są sprawne. Jest tam podłączona jeszcze kontrolka od niskiego ciśnienia powietrza (ta też chyba jest sprawdzana) i wyłącznik kierunkowskazów ale po co to nie wiem (może kontrolka kierunkowskazów przyczepy ?). Drugi mostek ten przy elektrozaworach ma łączyć z masą cewki po stronie zasilania, żeby po wyłączeniu elektrozaworu cewki nie indukowały prądu co daje efekt iskrzenia na stykach wyłącznika, wypalaniu się tych styków i drugi efekt to "skakanie" zaworu (po wyłączeniu może on jeszcze kilka razy się włączyć i wyłączyć sam z siebie).
Wywalenie tych kostek z diodami nie jest najlepszym pomysłem, lepiej dokup jakieś diody i wymień jeśli masz uszkodzone.

3

Odp: 323 zespół diód

Dlaczego zadałem to pytanie? Bo zastanawiam się nad zasadą działania tych diód. Prąd z klawisza idzie na styk dodiody i od tego samego styku do elektrozaworu dlaczego i co  to ma dać?

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

4

Odp: 323 zespół diód

Chodzi o to co się dzieje jak wyłączasz elektrozawór. Cewka indukuje (wytwarza) prąd w drugą stronę i bez diody może zawór skakać dodatkowo będzie trochę iskier w przełączniku, a jak jest dioda to zwiera cewkę z masą po stronie zasilania i zawór wyłącza się na raz, a prąd z cewki nie "kopie" wyłącznika.

5 Ostatnio edytowany przez maxi900 (2010-10-16 06:51:12)

Odp: 323 zespół diód

Postaram się wyjaśnić to po kolei. Zacznę od kontrolek zapchania filtrów itp.

W każdej nowej maszynie po przekręceniu kluczyka zapalają się wszystkie kontrolki celem  sprawdzenia czy są sprawne (nieprzepalone). Ma to kluczowe znaczenie gdyż wiadomo że w przypadku awarii ta kontrolka się zapali. Niestety nie wszystkie czujniki mają budowę jak olejowy w C-330 czy C-360 i są zwarte przy zgaszonym ciągniku. W forszaju należą do tej grupy czujniki zapchania filtrów: powietrza, oleju silnika i oleju skrzyni.
W nowych dieslach (bądź benzyniakach) są specjalne czujniki pracy silnika które po wyłączeniu dają sygnał na te kontrolki które nie zapalą się same (czytaj wymienione wyżej filtry). Lecz wyobraź sobie co by się działo gdyby doprowadzić prąd do wszystkich kontrolek z jednego miejsca (czyli je zmostkować)? Po prostu w każdej sytuacji zapalałyby się wszystkie jednocześnie, niezależnie czy by się zapchał filtr powietrza, czy silnikowy. W tym celu wymyślono diody. Mostek diodowy przepuszczałby prąd (bądź masę jak w przypadku forszaja) od takiego czujnika zgaszenia silnika do kontrolek, natomiast gdyby zapchał się filtr powietrza to masa pójdzie do kontrolki zapchania filtra powietrza, ale nie zapali pozostałych kontrolek.

Ilustruje to ten prowizoryczny obrazek:
http://img202.imageshack.us/img202/8871/mostek.jpg

Jak widać zielony czujnik zapala wszystkie kontrolki (nieważne która od czego), natomiast fioletowe zapalają tylko jedną konkretną kontrolkę ponieważ dioda w mostku uniemożliwia przepływ "masy" w górę do pozostałych kontrolek.

Ze względu na to że trudno by było w forszaju zainstalować czujnik "włączonego silnika" z prawdziwego zdarzenia (np czujniki prędkości wału obrotowego) zastosowano najprostszy możliwy - drugi czujnik w podstawie filtra oleju taki sam jak w C-330 czy C-360. Gdy ciśnienie spada poniżej 0,8 atm zapalają się wszystkie kontrolki co (z reguły smile ) jest równoznaczne ze zgaszeniem silnika.

co do teorii Daria to tutaj jest trochę inaczej. Tam jest sytuacja że jeden przycisk załącza dwa elektrozawory jednocześnie (nie wiem jakie bo tam akurat tak nie zaglądałem - jak coś sprawdzę schemat i wieczorem wyjaśnię)...

Mam nadzieję że w miarę wyjaśniłem.....

p.s. proszę elektryków o nie wyśmiewanie tych moich pojęć np. "masa płynie w górę". Starałem się to klarownie wyjaśnić każdemu tongue

6

Odp: 323 zespół diód

maxi jak zwykle plus :brawo:

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

7

Odp: 323 zespół diód

@maxi900, masa nie płynie bo to jest 0.

8

Odp: 323 zespół diód

Następne pytanie nie działają mi kontrolki od filtra powietrza i oleju przesledziłem schemat i zauważyłem że przewody od kontrolek które powinny być podłączone do zespołu diód  wiszą luźne. teraz moje pytanie , w którym miejscu jest ten zespół i w razie jego braku czym to zastąpić (rodzaj  diód i schemat podłączenia)

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

9

Odp: 323 zespół diód

To co Ci w końcu działa ?

10 Ostatnio edytowany przez maxi900 (2010-10-17 19:46:14)

Odp: 323 zespół diód

Piotrfire napisał/a:

Następne pytanie nie działają mi kontrolki od filtra powietrza i oleju przesledziłem schemat i zauważyłem że przewody od kontrolek które powinny być podłączone do zespołu diód  wiszą luźne. teraz moje pytanie , w którym miejscu jest ten zespół i w razie jego braku czym to zastąpić (rodzaj  diód i schemat podłączenia)

Jutro albo pojutrze ci wszystko pokaże dokładnie jak zrobić taki mostek i jak to u mnie wygląda.

Dario napisał/a:

@maxi900, masa nie płynie bo to jest 0.

Tu nie chodzi mi o kontretne pojęcia. Elektrycznie masą określa się potencjał w maszynach występujący na obudowie(Z reguły jest to klema minusowa, czasami - jak w C-330 - klema plusowa). Zero występuje w instalacjach w budynkach - tak się kiedyś to nazywało - obecnie jest to przewód neutralny i (jeśli występuje) ochronny.

Natomiast jeśli źle rozumuję ten schemat to proszę o twoją wersję - chętnie posłucham i może przy okazji sam się czegoś nauczę wink

11

Odp: 323 zespół diód

Rozumujesz dobrze tylko określenie "przepuszczanie masy" na schematach się nie sprawdza. Przyjęto, że prąd płynie od plusa do minusa i kombinowanie, że skoro w rzeczywistości jest na odwrót niepotrzebnie miesza w głowie.
Twój obrazek bardziej po mojemu
http://www.fotoload.pl/123aa36/0007abe990ff384daf5a8526379267a511021_min.jpg

12

Odp: 323 zespół diód

hehe jasne tutaj masz rację smile robiłem to na szybkiego i tak trywialnie to opisałem za co przepraszałem w tym poście smile chodziło mi o wyjaśnienie problemu tongue  ... dodatkowo dla Piotra informacja jak które końce diód ze sobą połączyć - jak będą czarne okrągłe to połączyć te końce które mają srebrny pasek

13

Odp: 323 zespół diód

Dalej nie wiem w którym miejscu ma być ten zespół diód i ewentualnie jakimi go zastąpić

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

14

Odp: 323 zespół diód

Nie mam 323 ale powinie być gdzieś pod licznikami, idzie do niego przewód z czujnika ciśnienia oleju i przewody od kontrolek możliwe, że złączone razem z przewodami do czujników zapchanych filtrów oleju, powietrza i chyba hydraulicznego, czujnika niskiego ciśnienia powietrza. Więcej tam chyba nie ma. Może ktoś kostkę z diodami wywalił ?
Przewód od czujnika niskiego ciśnienia oleju masz podłączoną bezpośrednio do kontrolki ?
Które kontrolki Ci działają ?

15

Odp: 323 zespół diód

kontrolka od zapchania filtrów powietrza i oleju od ciśnienia oleju nie mam jest jeszcze kontrolka ciśnienia w układzie pneumatycznym

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

16

Odp: 323 zespół diód

Napisałeś to tak, że nadal nie wiem, które kontrolki Ci działają :hmmm:

17

Odp: 323 zespół diód

Piotrfire napisał/a:

kontrolka od zapchania filtrów powietrza i oleju od ciśnienia oleju nie mam jest jeszcze kontrolka ciśnienia w układzie pneumatycznym

W/w kontrolki nie działają

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

18

Odp: 323 zespół diód

Czyli nic nie działa co jest do tej kostki z diodami podpięte. Możliwe, że ktoś ją wywalił, pozostało Ci zakupić kostkę albo samemu zrobić i podłączyć, schemat jest na forum.