Odp: koła
Sory , pomyłka dziś sprawdzilem 150 kpa (hmm.. ciekawe czy ci bystrzy bywają nieomylni... ) Karlos plusik dla ciebie . :beer:
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum Fortschritt i IFA » Układ jezdny » koła
Strony Poprzednia 1 … 5 6 7 8 9 … 25 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Sory , pomyłka dziś sprawdzilem 150 kpa (hmm.. ciekawe czy ci bystrzy bywają nieomylni... ) Karlos plusik dla ciebie . :beer:
przeczytalem temat,i jakos nikt nie pisze czy zalozyl 24 cale na przod.U mnie jak mialem z tylu 0.8 atmosfery to w polu mial super uciag ale na szosie za malo bo skacze.Czyli na asfalt trzeba dopompowac.oczywiscie radialki bo diagonalne musza miec caly czas na ful.Przyszlo mido glowy ze do przodu mozna wlac wode(ale nie zima).lesli komus podrywa przud(ciezkie maszyny,strome podiazdy)
O ile pamiętam to Romek takie założył później nawet sprzedawał stare 20
to chyba jest romka sprzet http://www.allegro.pl/item281108112_for … przod.html
zaciekawiło mnie to co napisałeś i szukałem w instrukcji ale nic tam nie ma o napełnianiu wodą przednich kół jest o tylnych można wlać 335 litrów\koło ale o przednich nie ma nawet słówka jest tylko o obciążnikach a zimą można także mieć wodę w kołach tyle że wtedy z chlorkiem wapniowym w odbowiednich roztworach
ale przynajmniej jak złpie pane to bedzie widac gdzie dziura bo woda poleci
Ogólna zasada przy dobieraniu opon na przód polega na tym że ich średnica a tym samym i obwód musi być TAKA SAMA bądź MNIEJSZA!
To nie spowoduje żadnego zagrożenia dla układu napędowego podczas jazdy w przód (przy mniejszych po prostu "później" będzie się przód dołączać ponieważ mniejsze koła kręcą się szybciej i do wyrównania prędkości potrzeba większego zagrzebania).... może to powodować jedynie niewielkie szarpnięcia ale są one praktycznie niezauważalne i nieporównywalnie małe do szarpnięć powstających np. podczas puszczania sprzęgła z zagrzebaniu.....
Z prostych wyliczeń wynika że aby zachować stosunek promieni na tym samym poziomie.. bądź wyższym od 1.7, musimy kombinować z tylnymi aby z przodu można było założyć większe...
.. i tak jeśli z przodu założymy R24 to dla tego samego stosunku promieni musimy założyć z tyyłu oponę o średnicy 40,8 lub większej....
Znalazłęm jedną taką oponę 520/85R42 ...cena 6900 zł ....
Jeśli chodzi o sprzęt romka to wygląda spoko ale nie ma możliwości by nie występowały naprężenia i prędzej czy później jakiś wałek bądź zębatka polegnie... chyba że używa tylko do odśnieżania...
Jeśli chodzi o R20 to poniżej podaje linka do cennika MITAS
http://www.oponyrolnicze.sklep.pl/cenni … mp_dia.htm
Ceny opon o takiej średnicy zaczynają się od 800 zł za sztuke tylko że wtedy trzeba felge kombinować i z nią kombinować żeby ją zamontować...
Wg mnie lepiej zacisnąć zęby i kupić standardowe niż potem naprawiać przedni napęd...
Pozdro
Maxi, ogólnie z Twoją opinją się zgadzam. Problem w tym, że z fizyką jestem na bakier. W temacie średnic kół w forszaju, powstał w moim łbie zamęt. Bądź tak miły i raz na zawsze, po chłopsku, wyjaśnij na czym żecz.
Specjalnie dla Ciebie, odnalazłem książkę (co nie było takie proste, bo mam ich tak na oko ze 3,5 tys.).
Doc. dr. hab. inż. Henryk Dajniak - ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie - podręcznik akademicki - wydanie czwarte - WKiŁ - Warszawa 1985.
Str. 57 (...) przednie koła jezdne toczą się zazwyczaj po mniej utwardzonym podłożu, aniżeli koła tylne poruszające się ich śladem w utwardzonej przez nie koleinie. Powoduje to, że współczynnik oporu toczenia kół przednich jest większy od współczynnika toczenia kół tylnych, (...).
Str. 58 (...) Omówione wyżej czynniki powodują, że współczynniki oporu toczenia przednich kół ciągnika poruszającego się po miękkim podłożu są 40...80 % większe od współczynników oporu toczenia kół tylnych.
Str. 203 (...) Moc krążąca powstaje w określonych przypadkach istnienia niepoprawności kinematycznej układu jezdnego ciągnika.(...)
W przypadku braku międzyosiowego mechanizmu różnicowego w ciągnikach z napędem na cztery koła ujemne wpływy mocy krążącej zmniejsza się stosując taki dobór przełożeń, aby przy obciążeniu statycznym prędkość obwodowa kół tylnych była nieco większa od prędkości obwodowej kół przednich.
Str. 203 (...) Ujemnych skutków mocy krążącej można uniknąć bądź zmniejszyć je stosując w ciągnikach 4 x 4 samoczynnie włączane mosty napędowe. Ich włączenie następuje wówczas, gdy poślizg napędzanych, tylnych kół ciągnika przekroczy określoną wartość (zwykle 0,05...0,07). (Ale czego ? - przyp. mój)
Str. 205 (...) poślizg przednich kół poruszających się po nie utwardzonym podłożu jest zwykle większy aniżeli kół tylnych,które poruszają się po podłożu utwardzonym przez przejście kół przednich.
Myślałem, że coś wiem na ten temat. Okazuje się, że byłem w błedzie ! Teraz wiem, że nic nie wiem.
Maxi, jak wiesz o co w tym wszystkim chodzi, to bardzo proszę - wyjaśnij mi to !
I jeszcze tak w ramach rozrywki. Muszę wymienić przednie opony. Na tyle mam nowe Michelin 18,4 - 34. Jaki rozmiar kupić na przód ?
Już tłumaczę
Str. 57 (...) przednie koła jezdne toczą się zazwyczaj po mniej utwardzonym podłożu, aniżeli koła tylne poruszające się ich śladem w utwardzonej przez nie koleinie. Powoduje to, że współczynnik oporu toczenia kół przednich jest większy od współczynnika toczenia kół tylnych, (...).
Str. 58 (...) Omówione wyżej czynniki powodują, że współczynniki oporu toczenia przednich kół ciągnika poruszającego się po miękkim podłożu są 40...80 % większe od współczynników oporu toczenia kół tylnych.
Ta część ma bardzo niewiele wspólnego z napędzaniem kół. Mówiąc wprost teoria głosi: ciężej pcha się koło w miękkim terenie niż na twardej nawierzchni. Sprawa dla rolnika oczywista:) Tutaj chodzi o opory występujące na płaszczyźnie poziomej.... Wpływ na prędkość kątową kół jest znikomy i nie powoduje obciążeń mechanicznych....
Str. 203 (...) Moc krążąca powstaje w określonych przypadkach istnienia niepoprawności kinematycznej układu jezdnego ciągnika.(...)
W przypadku braku międzyosiowego mechanizmu różnicowego w ciągnikach z napędem na cztery koła ujemne wpływy mocy krążącej zmniejsza się stosując taki dobór przełożeń, aby przy obciążeniu statycznym prędkość obwodowa kół tylnych była nieco większa od prędkości obwodowej kół przednich.
Na wstępie wyjaśnię co to jest moc krążąca: jest to moc w układzie która nie jest tracona... czyli np zastosowanie sprężyny w zaczepie transportowym. W momencie szarpnięcia przyczepy teoretycznie moc potrzebna do uciągnięcia przyczepy z tą samą prędkością jest kumulowana w sprężynie... po zmniejszeniu oporu moc jest zwracana (w większości-zależy jaki skok powrotny ma sprężyna) i przyczepa jest "dociągana" z zapasem.... zastosowanie hamowania hamulcem powoduje stworzenie układu otwartego gdzie ta moc jest bezpowrotnie tracona...
... wracając do tego ucinka..... jeżeli przednie koła kręcą się szybciej niż tylne to występują naprężenia szkodliwe dla ciągnika... natomiast fizycy widzą głównie w tym stratę mocy ;] ... dlatego stosuje się sprzęgło jednostronne załączane przy uślizgu kół tylnych (następuje wyrównanie prędkości i napędzenie kół przednich).... takie jak w naszych forszajach.... o których jest w ucinku poniżej..
Str. 203 (...) Ujemnych skutków mocy krążącej można uniknąć bądź zmniejszyć je stosując w ciągnikach 4 x 4 samoczynnie włączane mosty napędowe. Ich włączenie następuje wówczas, gdy poślizg napędzanych, tylnych kół ciągnika przekroczy określoną wartość (zwykle 0,05...0,07). (Ale czego ? - przyp. mój)
Tutaj współczynnik jest 0,05-0,07 jest to stosunek prędkości kół przednich do tylnych. Jak dzielisz prędkość przez prędkość masz wartość niemianowaną Jak ją mnożysz razy 100% masz różnicę prędkości podana w procentach... czyli tutaj napęd dołącza się jak tylne koło będzie miało uślizg ok 5-7 %. Czyli jeszcze prościej jeśli (załóżmy np te 10%) przednie kręci sie z prędkością 100km/h to przód dołączy się jak tylne będzie sie kręcić z prędkością 100-(100*0.10)=100-10=90km/h czyli o te zakładane 10% wolniej....
Str. 205 (...) poślizg przednich kół poruszających się po nie utwardzonym podłożu jest zwykle większy aniżeli kół tylnych,które poruszają się po podłożu utwardzonym przez przejście kół przednich.
Tak jak wcześniej pisałem.... jak pchasz przed sobą koła w miękkim terenie to kręcą się wolniej niż jak pchasz pod twardym.... ale dla napędu nie ma to znaczenia bo dołączając się nie ma dużych oporów gdyż koła przednie idąc w miękkim łatwo są napędzane..... to że przednie mogą iść wolniej i zbyt wcześnie dołączać przód oczywiście konstruktorzy biorą pod uwagę dlatego ciągniki mają załączany przód z reguły przy różnicy prędkości 10-20% ... natomiast dla pojazdów jadących po asfalcie ząłączanie następuje przy 5-7% czyli znacznie szybciej... poza tym tam się stosuje inne konstrukcje (np Torsen) sterowane elektronicznie.....
Jeśli chodzi o dobór kół to jak masz z tyłu standardowe to tak jak pisałem... albo oryginał co jest najlepszym wyjściem.... Albo jakieś o mniejszej średnicy (wtedy musisz razem z felgą którą trzeba będzie dopasować do piasty forszaja) ... może od tych starych mtz'ów by pasowały??? Musisz po znajomych pokrążyć i pooglądać....
Mam nadzieję że ci trochę tą suchą teorie wyjaśniłem... jak coś to pytaj... fiza(podstawy)/matma/informa/elektryka nie są mi straszne;p ...
Z przednimi oponami nie zaszalejesz za wiele, nie ma dużego wyboru, ruskie 14/20, lub też jakieś zachodnie uzywki 16/70R20, bo nowe takie to koszt ok 1200-1800 zł/szt, sam jestem na etapie negocjacji ceny z gościem który ma do sprzedania oponki używane o rozmiarze 480/70R20, rozmiar "480" to szerokość opony, bieżnika, "70" to wysokość, czyli profil i stanowi to procentowy stosunek wysokości opony względem jej szerokości, a "20" to wiadomo, średnica felgi. Może się uda coś kupić, ale jak narazie cena nie na moja kieszeń.
Dzięki !
Tak jakby trochę jaśniej się zrobiło.
Tylko do mnie informacja dociera jak wódka do żyrafy - po trzech dniach !
Muszę to sobie przetrawić.
Niestety Tato - ceny są takie jak mówisz. Prawie się z tym pogodziłem.
Z tego co znalazłem na tej stronie -> http://www.tractordata.com/td/004/td4941.html
.. to w 323A to na przód można dawać opony szerokości 16 i średnicy 20 cali....
Niestety Maxi - języki obce są mi zupełnie obce. Poza tym jestem patryjotą, wychowany na filmach typu "Czterej pancerni i ..." Nie lubię języka niemieckiego i go nie znam, no może same podstawy: Hender hoch !, Achtung achtung !, i wystarczy. Polska to podobno kraj paradoksów, więc ja jeżdżę trzema samochodami niemieckimi i jednym traktorem. A tak w ogóle, poza mną, wszyscy w rodzinie zdrowi !
ja jak kupowałem forszaja 10 lat temu to tam skąd go brałem gościu miał forszaja 38 z tyłu byłem zdziwiony ale te 38 z tyłu to dawały mu wygladu żałuje do dziś że niespojżałem jaki rozmiar jest z przodu moze dało by sie to jakos obliczyć niewiem ...
No jeśli z tyłu byś założył 38 to z przodu wtedy pasuje 22 (czy takowe występują to nie wiem... wiem że 22,5 są) ... z małym hakiem... ale możemy spokojnie powiedzieć że 22 i 22,5 będzie grać uwzględniając 10% zapas zanim przód się dołączy oraz zużycie elementów napędowych (przecież nie są to nowe ciągniki.. ).... tylko wciąż to nie jest gra warta świeczki bo felgi ciężej znaleźć i dopasować niż kupić oryginalne opony .... ale nie chce cię zniechęcać... może akurat trafi ci się okazja i zaoszczędzisz .... napisz wtedy o tym
.. tylko wciąż to nie jest gra warta świeczki bo felgi ciężej znaleźć i dopasować niż kupić oryginalne opony ....
Oryginały kupić wcale nie jest łatwo, i kosztują też niemało, a 24 to dość powszechny rozmiar.
22,5 mają często tiry, a tych na szrotach jest dużo.
Ciekawe czy np. na oponę szosówkę można zrobić nalewkę z bieżnikiem terenowym ???
Hmm ciekawy pomysł.. ale nie znam sie na tyle na oponach by Ci na to pytanie odpowiedzieć... gdyby można było to by była dość wąska opona...
Strony Poprzednia 1 … 5 6 7 8 9 … 25 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum Fortschritt i IFA » Układ jezdny » koła
Forum oparte o: PunBB 1.4.4
Configured by: Michal Pukalo