61

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Chłodzony powietrzem moim zdaniem jest silnikiem bardzo dobrym nawet lepszym od chłodzonego wodą w polce w ciągnikach są mało znane i dlatego może też niechęć. co jakiś czas trzeba tylko wyczyścić filtr i jest ok. Deutz - Fahr, Same używa cały czas tych silników nie ma z nimi problemów.

A teraz było by fajnie jakby ktoś kto miał styczność z tym silnikiem albo jeśli wie jakie jest spalanie tego silnika w oryginale ma 140KM.

Znawców Fortschritta wielu na forum fachowców na lekarstwo ...

62

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

w czasie wojny w Afryce Niemcy mieli w kubelwagenach silniki chłodzone powietrzem, w Afryce!

Ten Adolf Hitler to dziwny człowiek. Nigdy nie zostanie kanclerzem, najwyżej ministrem poczty, a i to bardzo wątpliwe! To tylko zarozumiały Czech, który wynurzył się z rynsztoka. Że ludzie się go boją, oto czego nie mogę pojąć! Najdalej za rok zostanie zapomniany, a o jego partii, młodych łobuzów nikt nawet nie będzie mówił.”
[Paul von Hindenburg w rozmowie z gen. Schleicherem i bp. Münsteru, 24-02-1931]

63

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

tak powiem nie jest tajemnicą że chłodzenie powietrzem jest wydajniejsze niż chłodzenie cieczą. Mniej pośredników po drodze oddawania temperatury

Tylko głupi nie wie że jest głupi a mądry to wie

64

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Jakby było lepsze to wszystkie pojazdy miały by silniki chłodzone powietrzem, ale jak na razie większość ma chłodzone cieczą, ciekawe dlaczego ?

65

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

bo byś miał ogrzewanie tej zimy jak w maluchu

66 Ostatnio edytowany przez mazi (2010-12-04 22:51:06)

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Dario napisał/a:

Jakby było lepsze to wszystkie pojazdy miały by silniki chłodzone powietrzem, ale jak na razie większość ma chłodzone cieczą, ciekawe dlaczego ?

1. Układ cieczowy jest bardziej skomplikowany w porównaniu z powietrznym i wymaga dużej dbałości w codziennej eksploatacji. Różnice widać już w samej konstrukcji silnika. Silnik chłodzony cieczą jest wyposażony w kanały w bloku przez, które przepływa ciecz chłodząca. Ciecz musi być następnie schłodzona w chłodnicy. Dodatkowo, aby nie dopuścić do nadmiernego wzrostu temperatury silniki są wyposażane w wentylator tłoczący zimne powietrze wprost na chłodnicę. Generalnie układ chłodzenia cieczą mimo lokalnych przegrzań dość dobrze spełnia swoją rolę.
W układzie powietrznym cała konstrukcja jest dużo prostsza, lżejsza i tańsza. Można porównać dwa niemal identyczne 4 cylindrowe, wysokoprężne silniki Deutza z lat pięćdziesiątych, o mocy 75KM typu F4L 514 chłodzony powietrzem i F4M 513 z systemem wodnym. Pierwszy silnik waży 420kg drugi zaś 533kg. Widać zatem, iż w przypadku systemu powietrznego zaoszczędzamy około 21% masy silnika. A to jest już dużo.

2. Również zapotrzebowanie mocy pobierane przez układ cieczowy jest nieco wyższe do 2000 obr/min. W latach pięćdziesiątych badania przeprowadzone w Niemczech na ówczesnych 4 cylindrowych silnikach diesla wykazywały, iż układ chłodzenia wodnego przy 1500 obrotach na minutę "zabiera" z silnika aż 2,8 KM; w tym momencie system chłodzenia powietrznego zadowala się 2,2 KM. Nieznacznie mniej, ale wraz ze wzrostem obrotów już przy 2200 pierwszy układ potrzebuje 6,5KM, natomiast zapotrzebowanie drugiego wzrasta i prawie wyrównuje się z tym pierwszym pobierając 6,4KM.

3. Największy problem w silnikach chłodzonych powietrzem stanowi ustawienie cylindrów względem dmuchawy. Pierwszy cylinder znajdujący się najbliżej wiatraka jest chłodniejszy od ostatniego. Szczególnie ma to duże znaczenie przy długich rzędowych silnikach. Np. w przypadku nośnika narzędzi RS-09 napędzanego 2 cylindrowym silnikiem widlastym, nie stanowi to problemu. Gdyż obydwa cylindry znajdują się w takiej samej odległości od dmuchawy.

4. Generalnie silnik chłodzony powietrzem jest prostszy w obsłudze. Jedyne zalecenia dotyczą regularnego czyszczenia ożebrowania, kanałów dolotowych i napięcia paska wentylatora. Nie ma potrzeby martwic się wyciekami i zamarzaniem cieczy. Pracując na takich samych obrotach, porównywalne silniki zużywają podobną ilość paliwa.

Co zatem spowodowało, iż współcześnie silnik z powietrznym układem chłodzenia odszedł prawie do lamusa? Przede wszystkim normy hałasu. A także aby osiągnąć obowiązująca normę Euro3 jest to trudne zadanie dla producentów. Dlatego praktycznie w krajach europejskich i USA całkowicie zarzucono stosowanie tego typu silników oprócz niektórych producentów.

Znawców Fortschritta wielu na forum fachowców na lekarstwo ...

67

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Ta norma Euro3 tyczy hałasu, czy czystości spalin ?

68 Ostatnio edytowany przez mazi (2010-12-04 23:03:20)

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Nie o to mi chodziło zapędziłem się z tym moment edytuje i poprawie chodziło mi po pierwsze o hałas a drugie o normę która jest do uzyskania cięższa tylko nie wiem czemu w sumie na podstawie artykułu zrobiłem  te punkty wyżej. Może temperatura wpływa na czystość spalin a w chłodzonym silniku powietrzem ona jest zawsze ciut wyższa mimo wskazań potwierdzeniem są wyższe wymagania temperaturowe części do silników chłodzonych powietrzem.

Ale patrząc na Deutza wydaje się to nieprawdą no bo spełnia euro3 ale nic więcej jak na razie konkurencja ma już dawno euro4.

Znawców Fortschritta wielu na forum fachowców na lekarstwo ...

69

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Każdy tutaj  stoi za swój opinii.
Każdy silnik ma plusy i minusy, to musi każdy podjąć decyzję dla siebie.
:nie_wiem:
Tak czy owak, problem jest kupić gdzieś silnik Ifa 6VD chłodzony powietrzem.
Próbując sie umieścić inny silnik chłodzony powietrzem, ktory jest on dostępny, na przykład Tatra148 8VD lub PragaV3S,nie bardzo znaczącym.:nie_wiem::stu:
Jakie inne silniki chłodzone powietrzem sa u was dostępne?

70

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Jest jeden bardzo poważny problem. Silniki chłodzone powietrzem w przypadku przeciążenia, nie uchronią głowicy przed przegrzaniem. Ponadto wymagają, nieporównywalnie z silnikami chłodzonymi cieczą, lepszych olejów do smarowania. Poza tym, jeśli było by to tańsze, lepsze i łatwiejsze w wykonaniu to wszyscy by to robili, a jak jest każdy widzi.

Małe świństwa mówi się głośno... Wielkie - szeptem. Prawdy natomiast nie mówi się w ogóle. Kto wie czy każda prawda nie jest w gruncie rzeczy największym świństwem? więcej
Marek Hłasko - Ósmy dzień tygodnia

71

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

No właśnie czyli jest gorszy smile

72 Ostatnio edytowany przez mazi (2010-12-05 07:41:54)

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Gorszy? Zależy trzeba by zapytać kogoś kto na tym silniku jeździ to pierwsze drugie to dostępność części. Ja i tak będę za tym silnikiem bo u nas deutze mają i chwalą sobie silniki. Kwestia przyzwyczajenia big_smile

Zresztą u nas jest koleś "kat" ciągników wykończył najpierw Crystala potem New Hollanda teraz dość długo ma Deutza z silnikiem Chłodzonym powietrzem i o dziwo jeszcze mu jeździ.

Znawców Fortschritta wielu na forum fachowców na lekarstwo ...

73

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Deutz-Fahr jest mocnym i w miarę debiloodpornym traktorem. To że jakiś koleś zaorał Crystala to żaden wyczyn bo to marny traktor, a New Holland wcale nie jest debiloodporny - o ten traktor trzeba dbać, to się odwdzięczy długą, bezawaryjną pracą. Moim zdaniem zastosowanie silnika 6VD(...) SRL było by bardzo ciekawym rozwiązaniem gdyby:
1 silnik 6-io garowy IFY miał wyraźnie lepszą charakterystykę pracy( nie miałem nigdy do czynienia z tym silnikiem)
2 ustawienie pompy było takie aby moc i spalanie były porównywalne do 4VD ustawionego na 125 KM
3 silnik był suchy i chłodzenie było efektywne (oszczędność na płynie chłodzącym)
4 udało się rozwiązać temat ogrzewania w kabinie.

Małe świństwa mówi się głośno... Wielkie - szeptem. Prawdy natomiast nie mówi się w ogóle. Kto wie czy każda prawda nie jest w gruncie rzeczy największym świństwem? więcej
Marek Hłasko - Ósmy dzień tygodnia

74

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Moim zdaniem silniki chłodzone powietrzem mogą mieć problemy z opanowaniem wycieków oleju i kosztownym remontem.Dlatego są mało popularne.

75

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Deutz to specyficzna firma lubiąca robić wszystko po swojemu, ma fajne silniki ale jedna firma to nie cały Świat.
Reszta woli silnik chłodzony cieczą, jest mniejszy, cichszy, łatwiej w nim utrzymać stałą temperaturę, ma sztywniejszy kadłub co wydłuża żywot silnika. Gdyby chłodzenie powietrzem było na prawdę lepsze to producenci silników dawno poszliby na łatwiznę i robili tylko silniki chłodzone powietrzem.
Co do ogrzewania to można zrobić ogrzewanie jak w maluchu lub zamontować webasto po polsku zwane dewasto, robione nawet kiedyś w DDR, mam nawet takie dwa patenty w piwnicy. Jedno z Osinobusa na12V, a drugie chyba z Jelcza Ogórka na 24V.

76

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Mam pitanie, gdzieś tutaj rozmawiało sa o "PROJEKT 423".
Przypuszczam, że to jest zalozenie silnika 6VD ro ZT.
Nie mogę go nigdzie znaleźć, czy jest to coś zaplanowane?

77

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Tutaj masz ten projekt http://fortschritt-landma.forumieren.de … 23-t93.htm Niemcy hobbystycznie przerobili sobie 323 na 423.

78

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Dziękuję, bardzo ładne.

79

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

dario ja się z Tobą zgadzam w 100% co do sposobu chłodzenia i konstrukcji silnika, poza jednym. Chłodzenie powietrzem jest wydajniejsze ale trudniejsze do osiągnięcia bardziej upierdliwe w eksploatacji(częste czyszczenie itd)wiatraki są zazwyczaj wielkie ale to wciąż nie zmienia faktu iż jest wydajniejsze, efektywniejsze. Tak mnie już w szkole na fizyce nauczyli. Fakt że stosuje się chłodzenie cieczą wynika z kompromisu na rzecz większej stabilności łatwiejszej obsługi i choćby właśnie problemów z ogrzewaniem(bo wszyscy wąchaliby to co się akuratnie smaży na garnkach albo borykali się z brakiem prądu w aku)

Tylko głupi nie wie że jest głupi a mądry to wie

80

Odp: Silnik 4VD 14,5/12-1 SRL w ZT300

Nie wiem co rozumiesz przez pojęcie wydajniejsze :hmmm: Chłodzenie powietrzem jest mniej wydajne, wystarczy zamiast wody do kanałów silnika chłodzonego wodą pompować powietrze i się przekonać jak szybko silnik się usmaży. Litr wody więcej ciepła pochłonie niż litr powietrza, nie mówię tu o szalonych pomysłach z ciekłym powietrzem tylko takim normalnym gazowym. Dlatego silnik chłodzony powietrzem jest większy, bo musi mieć użebrowanie, czyli sztucznie zrobioną większą powierzchnię chłodzenia. Nie wiem co Cię w szkole uczyli, ale to było chyba na lekcji haftu lub gry na flecie wink