Temat: Akumulator zużycie pojemność i inne

No własnie czy ktoś potrafi obliczyć ile powinien chodzić zapalony pojazd aby naładować akumulator do poprzedniego poziomu , po uruchomieniu rozrusznika np. na 3 sek. celem odpalenia pojazdu

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

2

Odp: Akumulator zużycie pojemność i inne

Tego chyba obliczyć się nie da. Nie wiadomo ile prądu zużył rozrusznik podczas kręcenia, bo to zależy od stanu: rozrusznika, silnika, skrzyni biegów, pomp hydraulicznych, jakości oleju w silniku, skrzyni i hydraulice, no i jeszcze konkretnego akumulatora, jego stanu, jakości wykonania. Zapomniałem jeszcze o gęstości płynu w układzie chłodzenia i alternatorze, jaki on jest, a i o temperaturze zewnętrznej. Pewnie jeszcze o czymś ale i tak takie obliczenia o kant kuli roztrzaś.

3

Odp: Akumulator zużycie pojemność i inne

Równie łatwo można wyliczyć datę własnej śmierci...

Małe świństwa mówi się głośno... Wielkie - szeptem. Prawdy natomiast nie mówi się w ogóle. Kto wie czy każda prawda nie jest w gruncie rzeczy największym świństwem? więcej
Marek Hłasko - Ósmy dzień tygodnia

4

Odp: Akumulator zużycie pojemność i inne

Wepnij do układu amperomierz i woltomierz to będziesz wiedział jak przebiega ładowanie akumulatora.

R E S P E C T ! ! !

<a href="http://forum.atnel.pl" >ATNEL tech-forum</a>

5

Odp: Akumulator zużycie pojemność i inne

Wiedziałem ze będzie potrzebna precyzja ale bez przesady , wszystko sprawne pora letnia. Nie chodzi mi o wielką dokładność . Tylko ile  mniej więcej zużyje prądu i jak długo alternator musi to uzupełniać

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

6

Odp: Akumulator zużycie pojemność i inne

Możesz od razu go zgasić i odczekać 15-25 min i akumulator sam wróci do stanu z przed rozruchu ( reakcja chemiczna- elektroliza). Oczywiście jak jest sprawny i to tylko do max 3 uruchomień. Dario słusznie powiedział nie da się tego tak prosto wykazać, w tej sytuacji jest za dużo zmiennych by to wyliczyć. Należy wykonać pomiar i oszacować. Pamiętaj Piotrze, że po kilku kolejnych rozruchach czas doładowania będzie już znacznie dłuższy.

R E S P E C T ! ! !

<a href="http://forum.atnel.pl" >ATNEL tech-forum</a>

7

Odp: Akumulator zużycie pojemność i inne

Nie dociekałem szczegółów chodziło mi o uogólnienie podam przykład znaleziony w necie dotyczy to fiesty ale podnoszac wartości może dotyczyć innych pojazdów

Rozruszniki w "Fistaszkach" pobierają ok. 70A, [w dieslach 150A], czyli w ciągu 1 sekundy
"wyciągają" z aku ok. 0,02 Ah [w dieslach 0,04 Ah]. Alternatory mają prąd znamionowy rzędu 55A,
z czego na ładowanie akumulatora pozostaje ok. 30A. Chyba, że włączymy
ogrzewanie obydwu szyb oraz lusterek, jakieś potężne audio itp.
Łatwo wyliczyć, że alternator nie potrzebuje nawet minuty na uzupełnienie w akumulatorze
energii zużytej na rozruch.
A dokładniej jeśli ładuje prądem 30A to w siągu 10 sekund doładuje akumulator o 0,08Ah.
Jeśli tylko 10A to doładuje o 0,03Ah.
Problem może wystąpić kiedy mamy niesprawne auto i musimy długo kręcić rozrusznikiem.
Po czym przejedziemy 0,5-1 km, gasimy, kręcimy itd.

Dane techniczne podałem, korzystając z ogólnodostępnych źródeł.
Prąd znamionowy alternatora = 55A
Prąd znamionowy rozruszników to ok. 70A dla małego benzyniaka i ok. 150A dla diesla.
Reszta to tylko czysta fizyka i matematyka.

W ciągu minuty, jeśli prąd ładowania wynosi 30A, ładunek zgromadzony z akumulatorze wzrośnie
teoretycznie o ok. 0,5Ah. Uwzględniając przybliżony współczynnik sprawności wynikający
z elektrochemii i różne straty dostaniemy coś koło 0,33Ah. A to wystarczy do kręcenia
rozrusznikiem benzyniaka przez ponad 16, a diesla ponad 8 sekund.
Myślę, że żadne, zadbane autko nie wymaga tak długiego rozruchu.

Moje wyliczanki nie są dokładne. Mają na celu jedynie ogólne przybliżenie tematu.

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

8

Odp: Akumulator zużycie pojemność i inne

W rzeczywistości temat ładowania akumulatora jest o wiele bardziej skomplikowany; natężenie prądu ładowania wynika bezpośrednio z różnicy napięć między instalacją pojazdu a zaciskami akumulatora oraz jego rezystancji wewnętrznej (zależnej od wielkości, sprawności, typu). O ile regulator napięcia przy instalacji 12V ustawiany jest na ok.14,4V, to i tak rzeczywiste napięcie ładowania w instalacji zależy od jej stanu i aktualnego obciążenia i możę być niższe. Z kolei napięcie w 100% naładowanego akumulatora to ok. 13,2V z tendencją spadkową w miarę rozładowywania zależną np. od tego ile prądu "wyciągnął" wcześniej rozrusznik.
Po tej odrobinie teorii widać iż zmiennych jest tak wiele że dokładnie nie sposób tego policzyć, ale można dokładnie prześledzić w pojazdach wyposażonych w amperomierz w obwodzie ładowania, np.w MTZ-ach; kiedy po odpaleniu na krótko wskazówka wychyla się czasami nawet do poziomu kilkunastu amper -zależnie od stanu akumulatora itd., by po paru sekundach,czasami dłużej  powoli powracać do kilku A z tendencją spadkową do prawie 0.
Warto przy tej okazji zauważyć jeszcze fakt, że rozrusznik obracający zimnym silnikiem przy obecnych temperaturach pobiera prąd rzędu dobrych kilkuset amper przez czas ..., różnie to bywa.

9

Odp: Akumulator zużycie pojemność i inne

Adam dokładnie to mówiłem. Pozdrawiam kolegę elektryka.:-)

R E S P E C T ! ! !

<a href="http://forum.atnel.pl" >ATNEL tech-forum</a>