1

Temat: Fortschritt By Józek

Tak więc w nawiązaniu do mojego powitalnego posta otwieram wątek w którym przedstawię Wam "fortschritta" którego stworzył mój ojciec. Niestety zdrowie nie pozwoliło mu na ukończenie swojego dzieła i patrzy teraz z góry na to co w dalszym ciągu z traktorem będzie się dziać. Postaram się dokończyć ciągnik a zapis kolejnych etapów przedstawię Wam na forum. Był on człowiekiem który traktor ten znał od podszewki do tego stopnia że na jego bazie stworzył "swój własny". Tak więc z oryginalnego ZT 323a którego sprowadził z Niemiec pozostała wyremontowana skrzynia biegów. Skrzynia posiada własną pompę która zasysa olej z dołu skrzyni i tłoczy go przez chłodnicę olejową usytuowaną przed chłodnicą cieczy chłodzącej oraz oleju pompy hydrauliki i kieruje go na górne wałki wymuszając w ten sposób smarowanie. Niektórzy stwierdzą pewnie że przy utrzymywaniu odpowiedniej ilości oleju skrzynia jest w stanie sama się smarować jednak przy montażu 180 konnego silnika ojciec chciał stworzyć jej możliwe najlepsze warunki pracy. W tym właśnie celu powstał wymuszony układ smarowania zasilany pompą zamontowaną obok pompy tłoczyska a pochodząca od cyklopa. Dodam, że z powodu wyeksploatowania oryginalnej pompy i braku dostępności zamiennika w pewnym i dobry stanie pompy hydrauliczne są zmienione. Pompa tłoczyska również nie pochodzi z traktora aczkolwiek kto o tym nie wie jest w stanie tego zauważyć dopóty dopóki nie potrzebna jej będzie wymiana a wtedy wystarczy jechać do Agromy i kupić ową nową pompę. Skoro jestem już przy pompach do muszę dodać, że zasilanie pompy olejowej nie odbywa się olejem ze skrzyni ponieważ tata uważał że olej w skrzyni posiada opiłki które w znacznym stopniu wpływają na niszczenie pompy. Do traktora zainstalował zbiornik zaciągnięty z ZT 303. Olej ze zbiornika zasila pompę hydrauliczną a następnie czyszczony jest przez filtr zaczerpnięty z silnika SW 400 który znajduje się również w przedniej części ciągnika. Zbiornik podzielony na dwie części umożliwia również zasilanie układu wspomagania. Silnik SW 680 posiada wbudowaną pompę ukł. wspomagania więc nie było problemu. Tak więc reasumując ciągnik posiada 3 osobne obiegi oleju, każdy posiada własną chłodnicę i filtr. W tym momencie przejdę do hamulców. (które oczywiście nie są oryginalne;d) Układ hamulcowy zasilany jest powietrzem. Za pracę układu odpowiada serwo zaczerpnięte od autobusu marki Autosan ze zmienioną podwójną pompką hamulcową (niestety nie znam pochodzenia, wiem natomiast że wybór nie był łatwy i sprawdzanych było kilka wariantów które różniły się średnicą. Za duża średnica nie dawała odpowiedniej siły hamowania zaś zbyt mała pompowała zbyt małą ilość płynu hamulcowego) Tak więc układ hamulcowy powstał również od podstaw. (Oczywiście hamulce swego czasu=brzytwa, ostrożnie trzeba było obchodzić się z pedałem;d) Myślę, że w tym momencie zakończę pierwszą część naszej historii. Mam nadzieję, że nikt czytając ją nie obudził się po godzinie snu z grymasem i przeświadczeniem, że nigdy więcej nie otworzy mojego wątku. Do tekstu załączam kilka zdjęć. Niestety zdjęcia nie były robione z przesłaniem takim że będą służyć w celu do którego zostały użyte i nie pokazują zbyt wielu elementów, aczkolwiek nie mogę oczywiście odkryć w nich wszystkich kart dotyczących maszyny. Tym bardziej w pierwszej wypowiedzi:D Jednak gdy wrócę do domu i zabiorę się za pracę, zrobię też zdjęcia które zdecydowanie lepiej pokażą elementy o których piszę. Pozdrawiam Radek.S


http://www.fotoload.pl/123aa18/edea00f6f1ea32c9c34f58cfd1b786de1502_min.jpg

http://www.fotoload.pl/123aa13/23027e9b90620b9a93c84a6758d738a419910_min.jpg

http://www.fotoload.pl/123aa16/4f556376d2c454623139d07e4737299e646_min.jpg

http://www.fotoload.pl/123aa28/96aaf08522d60b674b03c1abc3be1dc016637_min.jpg

2 Ostatnio edytowany przez jamir12 (2011-06-27 19:40:59)

Odp: Fortschritt By Józek

Po tych zdjęciach widac że sporo pracy przed Tobą i dużo cierpliwości się przyda przy tym ale maszyna przedstawia się obiecująco.

Tel.795-243-626
Trudno jest byc ***, ale ktoś to musi robic...
https://web.facebook.com/JanMir-1851091 … page_panel
http://www.janmir.com.pl

3

Odp: Fortschritt By Józek

Spojrzałem na zdjęcia i zapomniałem dodać że tłumik wykonany był prowizorycznie celem próby ciągnika. Zrobienie tłumika było zlecone, jednak wykonany tłumik po prostu waży zbyt dużo. W przyszłości zamierzam zainstalować w miejscu prowizorycznego tłumik od Zetora 12245.

4 Ostatnio edytowany przez Lujan (2011-06-27 19:52:04)

Odp: Fortschritt By Józek

Ciągnik nie wygląda już tak jak na tych zdjęciach. Jestem po pierwszych jazdach, jednak niestety nie mam lepszych fotek. Te są tylko po to żeby pokazać ogólnie jak wygląda fortschritt z tym silnikiem. Ogólne aktualnie traktor zapala sam i posiada zainstalowany zbiornik paliwa, podłączony zbiornik powietrza i ciśnienie na układzie. Z rzeczy do których będę potrzebować sporo cierpliwości to przede wszystkim podłączenie zaworów pneumatyczno-elektrycznych sterujących załączaniem blokady i przedniego napędu.

5

Odp: Fortschritt By Józek

Spoko maszynka  po prostu kawał byka aby tak dalej  :dance:

" Czasem trzeba zrobić krok w tył  by móc zrobić dwa do przodu . "

6

Odp: Fortschritt By Józek

Radek zamontuj tłumik do słupka kabiny i połącz z kolektorem wydechowym za pomocą łącznika elastycznego i nie będziesz się martwił o ciężar.

7

Odp: Fortschritt By Józek

Tak też myślałem, ale tłumik jest naprawdę potężny. Fakt faktem pasowałby mi tam bo to podkreśliłoby to że to nie seryjny traktor ale jego waga to raczej więcej niż 50kg.. aczkolwiek traktor wyglądałby ciekawie. Może faktycznie przyspawam do kabiny podstawę na której postawię tłumik i po drodze do góry jakieś 2 wsporniki które będą go podtrzymywać. Z boku tłumika zrobię otwór do którego go podłączę za pomocą plecionki tak jak mówisz. Tylko jakiej farby użyć żeby go pomalować i żeby od temperatury się nie złuszczyła?

8

Odp: Fortschritt By Józek

to z jakiej grubej blachy on jest i jaki duży że aż taki ciężki ?

9

Odp: Fortschritt By Józek

Niestety w tym momencie nie mogę tłumika zmierzyć jednak blacha z jakiej jest wykonany to myślę 4-5mm. Przy środku z rury grubościennej i długości ok 150cm jest monstrualny. Jutro Szwagier zrobi mi zdjęcia i wrzucę. I kolejne ważne pytanie. Gdzie sprawdzić poziom oleju w tylnym moście? Czy smarowany jest olejem ze skrzyni biegów czy ma swój osobny?

10

Odp: Fortschritt By Józek

Lujan ten tłumik od zetora to sobie daruj.  Ja założyłem i sama rdza na nim nie wiem czym to malować...  Jak mi sie ten skończy to zrobię z kwasówki  tobie też polecam.... 2mm zamiast 5
Silnik dlaczego ten? Leżał pod stodołą?
Powodzenia.....
no i pierwszy +

11

Odp: Fortschritt By Józek

Ze skrzyni ciągnie olej a sprawdza się w  zbiorniku oleju   który jest w tym miejscu  gdzie masz zamontowaną butle na powietrze smile

" Czasem trzeba zrobić krok w tył  by móc zrobić dwa do przodu . "

12

Odp: Fortschritt By Józek

Tłumik "niestety" mam już gotowy. Ten właśnie o którym mówiłem wyżej. Myślałem tylko czy by właśnie tego nie zastąpić Zetorowskim ale chyba jestem już przekonany że go założę. Tylko czymś dobrze go pomalować właśnie muszę bo nie jest nijak zabezpieczony. No i szwagier do mnie dzwonił, że ostatnio odpalił ciągnik i jak jechał po drodze z dużą szybkością to coś zaczęło chrebolić tak jakby ze skrzyni-mostu..? Wkurzyłem się delikatnie i dlatego właśnie pytałem o ten olej w moście. Wiem że ojciec wymieniał atak i koło talerzowe. Doskonale wiedział też o tym że żeby jedno z drugim współpracowało to musi być komplet, więc daję sobie palec obciąć, że założył kompletne dobre koło talerzowe które było w moście a do skrzyni założył od kompletu atak. Tylko dlaczego chreboli? Myślałem czy nie most ale on był od ciągnika w którym nie było z nim problemów. Czytałem na forum ze tryby sie muszą dotrzeć a ojciec robił skrzynię więc czy może pojeździć trochę tak jak jest i nasłuchiwać czy czy dźwięki ustają czy jednak zabrać się lepiej do szukania konkretnego szukania przyczyny? Przez to rozumiem zdjęcie podłogi i dekla od skrzyni biegów a jeżeli tam niczego nie zauważę to dekla od mostu... Skrzynię ojciec składał od nowa i robił to nie pierwszy raz. Tyle że trybów oczywiście nowych nie wkładał. Swoją drogą po sprowadzeniu traktora z Niemiec dorabiał w POMIE część wyeksploatowanych trybów i w skrzyni wszystko było ok. A silnik od Jelcza dlatego że jest do niego duża dostępność części i po doświadczeniach z mniejszym Leylandem ojciec uważał te silniki za dobre jednostki. Tak samo jak uważał ze stosunek mocy do masy ciągnika jest zdecydowanie zbyt mały i trzeba to zmienić bo znudziło mu się rwanie pługa do góry w sytuacji gdy koła nawet nie zabuksują więc stwierdził że jak robić to coś konkretnego tak żeby nie martwić się że górka nie skończy się za 50 metrów i pędem nie da się pod nią wjechać wink

13

Odp: Fortschritt By Józek

Ten tłumik to faktycznie wygląda zabójczo, choć pewnie najwięcej waży ta rura (zapewne grubościenna ) dospawana do zbiornika powietrza od 60-tki, Co do malowania to możesz spróbować tym http://img88.imageshack.us/img88/2220/imag0123o.th.jpg

14

Odp: Fortschritt By Józek

... aczkolwiek zastanawiam się czy to ma sens??? Hyba że to hobby to przepraszam.

15 Ostatnio edytowany przez korner2 (2011-06-28 09:38:30)

Odp: Fortschritt By Józek

Też się tak zastanawiałem po co tyle zachodu tym bardziej że często będzie prosił o papu tongue

16

Odp: Fortschritt By Józek

Tyle zachodu z powodu takiego że zaczął go robić moj ojciec który był fantykiem przeróbek jak widać i niestety zmarł a ja czuję wewnętrzną potrzebę tego żeby ciągnik doprowadzić do stanu takiego jaki byłby po wyjściu z pod jego ręki. A co do spalania to wydaje mi się że traktor będzie porównywalny mocą i właściwościami trakcyjnymi do Zetora 12245. Wiem że silnik jest mocniejszy niż tamten ale trzeba brać pod uwagę, że przesilone silniki palą zdecydowanie więcej. Maszyn wiekszych niż przed przeróbką ciągać nie będzie z powodu takiego żeby nie zadżnąć skrzyni i reszty podzespołów. Dlatego właśnie widzę cel tego wszystkiego tym bardziej że dużo jest zrobione a wydać teraz 50 tyś na Zetora w którym jego stan okażę się dopiero po przepracowaniu sezonu i nie wiadomo czy nie będzie trzeba robić skrzyni, silnika...

17

Odp: Fortschritt By Józek

A jesteś tam gdzieś we własnej osobie na tych zdjęciach ? smile

" Czasem trzeba zrobić krok w tył  by móc zrobić dwa do przodu . "

18 Ostatnio edytowany przez Lujan (2011-06-29 21:50:24)

Odp: Fortschritt By Józek

Ta;d ja jestem tym chirurgiem w koszuli na czwartym zdjęciu;d No i szwagier zmierzył mi tłumik. Jest na pewno z blachy 5 mm i ma 170cm wysokości w całości. Jak zamontuje to wyślę zdjęcia;)

19

Odp: Fortschritt By Józek

to widze że chociasz jeden wie jak ma sie ubrac do tego ciągnika big_smile rękawiczki i biała koszula smile

Każdy samochód może służyć Ci do końca życia... tylko wystarczy nim z...... smile

20 Ostatnio edytowany przez Sebastian (2011-07-02 20:14:01)

Odp: Fortschritt By Józek

Tak podejrzewałem że to ty smile , to  fakt ubrałeś się jak  zawodowiec big_smile ja tam bardziej  na spontana do niego podchodzę i w koszulce bez rękawów  bo inaczej nie da rady oczywiście na trzeźwo tongue

" Czasem trzeba zrobić krok w tył  by móc zrobić dwa do przodu . "