101

Odp: Sprzegło 323A

leon980 napisał/a:

ostatnio wymieniłem wszystkie uszczelniacze na pompkach wspomagających sprzęgła i hamulcy
oraz w pompce hamulcowej i sprzęgłowej oraz na wysprzegliku
dlaczego ciężko działa sprzęgło.
gdy wcisnę hamulec to sprzęgło idzie lekko wcisnąć
wyczyściłem siteczko w  regulatorze ciśnienia

czy należy odpowietrzyć pompki wspomagające??

pomoże mi ktoś??

102

Odp: Sprzegło 323A

MAREKPE napisał/a:
sławek 42 napisał/a:

Tomek, jak się mylę, to proszę powiedz w którym miejscu.

Drugi stopień sprzęgła wyciska siłownik pneumatyczny na skutek załączenia elektrozaworu przez stycznik umieszczony na ściance przed pedałem sprzęgła pod bezpiecznikami. Jeśli chodzi o pracę to wygląda to tak, że po nabiciu powietrza do układu naciska się pedał do dechy, zapala się kontrolka pierwsza od prawej i można włączyć wom, puszcza się sprzęgło kontrolka gaśnie słychać charakterystyczne psyknięcie z elektrozaworu i wałek zaczyna się kręcić. Po naciśnięciu pedału sprzęgła do dechy siłownik rozłącza sprzęgło, wałek po krótkiej chwili zatrzymuje się.
Przynajmniej u mnie tak jest i z tego co wyczytałem na forum to nie jestem sam.

No dobrze - a jeśli u mnie jest tak, że lampka się zapala a wom-u nie da się włączyć bo zgrzyta ? Mało tego po puszczeniu sprzęgła - psyka i lampka gaśnie. Zatem coś gdzieś trzeba podciągnąć - tylko co i gdzie ????
M.

103

Odp: Sprzegło 323A

Bo widzisz Marku, samo psykanie i miganie lampki na wiele się nie zda, bo nie pomoże woda z Wisły jak jest obwisły. Ustawianie sprzęgła w 323 było dokładnie opisane.
Zabić człowieka można gołą ręką. Ręka uzbrojona w kamień to aż za wiele, ale człowiek żeby było wygodniej wymyślił karabin - przedłużenie ręki, co nie znaczy że bez niego już się nie da.
Siłownik pneumatyczny na cięgle sprzęgła jest takim przedłużeniem. Kiedy cały układ jest sprawny: pompka sprzęgłowa, wspomagająca olejowa, cięgła, wysprzęglik, łożysko oporowe, łapki, tarcze sprzęgłowe, dociskowa i płaszczyzna koła zamachowego; odpowiednio wszystko ustawione - rozłączy drugi stopień bez potrzeby wysuwania tłoczyska z siłownika pneumatycznego. Takie jest moje zdanie na ten temat. Dwóch Polaków - trzy opinie. Nie widzę potrzeby szukania kompromisu, ważne jest, żeby mechanizmy funkcjonowały.
Leon, podejrzewam u Ciebie pompę wspomagania. Powiedz jak się zachowuje układ kierowniczy przed i po wciśnięciu pedałów sprzęgła, hamulca i obu na raz. Czy masz założony filtr oleju wspomagającego (szklanka przed zbiornikiem oleju) i jaki masz olej w układzie hydraulicznym.

104

Odp: Sprzegło 323A

I właśnie szukam odpowiedzi jak to ustawić - jeśli jest to opisane to napisz gdzie - bo nie mogłem znaleźć jeśli nie - to proszę o opis najlepiej ze zdjęciami i dokładnymi informacjami gdzie, ile i w którą stronę którą śrubą kręcić smile
M.

105

Odp: Sprzegło 323A

Panowie z tego co tu czytam to zaczynam się zastanawiac bo mam przerobiony cały układ wysprzęglania na pneumatyczny jest to trochę uciążliwe bo jak nie nabije powietrza to nie rusze ale poza tym to wszystko działa bez problemu nawet WUM zastanawiałem się nad przywruceniem oryginału ale chyba poprawie obecną wersje i będzie super. Jak ktoś chce mogę zrobic fotki i opisac co i ja działa bo widzę że to jest niezle rozwiązanie.

Tel.795-243-626
Trudno jest byc ***, ale ktoś to musi robic...
https://web.facebook.com/JanMir-1851091 … page_panel
http://www.janmir.com.pl

106

Odp: Sprzegło 323A

A ja w tym momencie zastanawiam się czy ZT 325 nie ma tego rozwiązania w standardzie i podejrzenia o przeróbki są nieuzasadnione bo może tak ma być.

Małe świństwa mówi się głośno... Wielkie - szeptem. Prawdy natomiast nie mówi się w ogóle. Kto wie czy każda prawda nie jest w gruncie rzeczy największym świństwem? więcej
Marek Hłasko - Ósmy dzień tygodnia

107

Odp: Sprzegło 323A

na pewno jest przeróbka bo mam normalnie pompe i wysprzęglik a cały ten układ jest zamontowany obok pedalu sprzęgła więc na pewno przerobka wstawie fotki jutro calego układu i tego co mi zostało z oryginału

Tel.795-243-626
Trudno jest byc ***, ale ktoś to musi robic...
https://web.facebook.com/JanMir-1851091 … page_panel
http://www.janmir.com.pl

108

Odp: Sprzegło 323A

@leon980, jak regenerowałeś pompki to dobrze podłączyłeś przewody hydrauliczne od wspomagań ?
Wygląda, że jakby serwo pompy hamulcowej sterowało ciśnieniem oleju idącym na serwo sprzęgła.

109

Odp: Sprzegło 323A

Marek, szukałem fotek dotyczących sprzęgła i znalazłem tylko jedno, autorstwa Szefa
http://fortschritt.p2a.pl/viewtopic.php?id=150&p=3
Postaram się wytłumaczyć ustawienie sprzęgła bez innych fotek. Zaznaczam, że nie wiem jakie precyzyjne dane podaje instrukcja. Ja w każdym razie tak ustawiłem i działa poprawnie. Ryzyko błędu każdy bierze na siebie.
Byłoby miło, żebyś wiedział gdzie jaki element się znajduje - czyli o czym ja mówię.
Powiedzmy, że układ wspomagania olejowego działa, pedał chodzi lekko. Płyn hamulcowy jest, układ szczelny, sprawny. Elementy mechaniczne jak tarcze sprzęgłowe, łapki dociskowe, łożysko oporowe używane ale nie zużyte. Jeśli tak jest, można próbować ustawiać sprzęgło.
Łożysko oporowe ma stać w skrajnym początkowym położeniu, jak ten przysłowiowy smutny pan na weselu. Można je ustawić w tym miejscu tylko porządną sprężyną powrotną, mocowaną między wysprzęglikiem a siłownikiem pneumatycznym sprzęgła (przed sprzęgłem, przy lewej ramie). Ta sprężyna powoduje powrót łożyska oporowego w pożądane położenie, zawsze takie samo i powrót tłoka wysprzęglika w skrajne początkowe położenie zapewniające pełny zakres jego pracy. Jest możliwość regulacji wkręcając tłok wysprzęglika w trzonek obudowy siłownika pneumatycznego.
Siłownik też powinien mieć możliwość pracy w pełnym zakresie swoich możliwość, na jego tłoczysku jest możliwość regulacji. W obudowie siłownika pneumatycznego są podłużne otwory do mocowania sworznia właściwej dźwigni sprzęgła. Postaraj się zgrać cztery elementy: łożysko oporowe "plecami" oparte o opór, pełny zakres pracy wysprzęglika, pełny zakres pracy siłownika pneumatycznego, sworzeń (w podłużnym otworze) dźwigni sprzęgła ustawiony ok. 5 mm od przedniego położenia.
Żeby prawidłowo działał drugi stopień sprzęgła, musi być prawidłowo ustawiony pierwszy stopień. Do łożyska oporowego dotykają w czasie wysprzęglania trzy "łapki". Działają na zasadzie dźwigni. Jeden koniec dotyka łożyska oporowego, na środku podparcie, regulacja na drugim końcu. Dwie zakontrowane nakrętki na klucz 19 mm. Nakrętki odkontruj (łożysko oporowe odciągnięte sprężyną do oporu), kręcąc nakrętką w prawo, dosuń każdą łapkę (delikatnie) do łożyska. Dotknij tylko łapką do łożyska i cofnij nakrętkę w lewo powiedzmy o pół obrotu. Kręcąc sprzęgłem z każdą łapką zrób to samo, a później ze wszystkimi jeszcze raz. Jak jesteś pewien, ze wszystkie łapki są w jednakowej odległości od łożyska oporowego - zakontruj nakrętki.
Regulację drugiego stopnia widać na fotce. Kręć sprzęgłem i patrz po obwodzie. Mają być trzy śruby 8 mm zakontrowane nakrętką. Sprawdź ile wynosi szczelina A. Na moje oko powinna być około 2 mm. Jak jest inna - odkontruj, ustaw, zakontruj.
Może się zdarzyć, że tarcze czy łapki są bardziej zużyte niż Ci się wydaje i przy tym nastawie sprzęgło będzie się ślizgało. Jak pierwszy stopień się ślizga - dajesz większy luz między łapkami a łożyskiem. Jak drugi - dajesz większy luz między łbami ósemek a tarczą dociskową. Musisz wymacać metodą doświadczalną który nastaw jest najbardziej odpowiedni.
Gdyby nie wysprzęglał przy pierwszym nastawie a tarcze są używane, trzeba przyjrzeć się dokładnie pompie sprzęgła i cięgłom.
Pamięć jest zawodna, więc gdyby ktoś z Szanownych Kolegów chciał coś zmienić lub dodać do mojego opisu - bardzo proszę.
Powodzenia.

110

Odp: Sprzegło 323A

Dodam co prawda do 303, ale powinno być podobnie http://fortschritt.p2a.pl/viewtopic.php … 074#p14074

111

Odp: Sprzegło 323A

Dzięki Sławek - opis jest dość czytelny - jutro powalczę.
M.

112

Odp: Sprzegło 323A

Ten luz 2 stopnia czyli A można dać mniejszy u mnie jest 0,8mm.

113 Ostatnio edytowany przez Dario (2010-03-29 18:37:03)

Odp: Sprzegło 323A

0,5 do 0,8 mm ma mieć jak pierwszy stopień jest rozłączony, 2,0 do 2,5 mm ma mieć gdy sprzęgło jest wyłączone.
Jak ustawisz 0,8 na wyłączonym 1 stopniu to przy włączaniu go będzie Ci włączał się też 2 stopień i obydwa będą na raz działać.

114

Odp: Sprzegło 323A

A jak to mam rozumieć pod kątem 323a? Pierwszy stopień rozłączony tzn włączony żółw? Czyli na wyłączonym ciągniku wciskam klawisz, siłownik pneumatyczny się rozszerza i popycha sprzęgło i mam którą sytuację, tą w której ma być 0,5-0,8 czy 2,0-2,5??

115

Odp: Sprzegło 323A

Nic niewciśnięte i nic nie włączone ma być 2,0-2,5 mm, włączony żółw 0,5-0,8 mm.

116

Odp: Sprzegło 323A

http://www.fotoload.pl/index.php?id=e4e … 3d341f2636
http://www.fotoload.pl/index.php?id=a60 … 484d5c3387
http://www.fotoload.pl/index.php?id=b37 … b59cc4e262
http://www.fotoload.pl/index.php?id=5c4 … 40b7aec172
http://www.fotoload.pl/index.php?id=340 … 67dc532771

Nie do końca wiem na jakiej zasadzie działa żółw ale jeśli polega to na częściowym wysprzęgleniu to w tym układzie będzie uciążliwe bo trzeba to zrobić nogą a nie przyciskiem ale nie jestem pewien bo nie sprawdzałem a tak na marginesie mógł by mi to ktoś wyjaśnić w skrócie czy jest tak jak myślę

Tel.795-243-626
Trudno jest byc ***, ale ktoś to musi robic...
https://web.facebook.com/JanMir-1851091 … page_panel
http://www.janmir.com.pl

117

Odp: Sprzegło 323A

W temat sprzęgła wkradł się lekki zamęt z powodu siłownika pneumatycznego.
Siłownik pneumatyczny rozłącza pierwszy stopień i drugi stopień. Który akurat rozłącza, zależy czy pedał sprzęgła jest wciśnięty do oporu - czy zostaje w pozycji startowej. Nie wiem dlaczego potocznie mówi się, że ten siłownik rozłącza drugi stopień. Na moje oko, został on tam wpasowany tylko z powodu półbiegów i gdyby nie one - wcale by go nie było, bo i po co. Więc główne jego zadanie polega na rozłączeniu napędu z pierwszego stopnia, żeby półbiegi mogły napęd brać z drugiego stopnia. Po wciśnięciu pedału do dechy i załączeniu stycznika na ścianie, teoretycznie rozłącza drugi stopień lub pomaga go dowysprzęglić jak noga z jakichś powodów tego nie zrobiła. Brutalnie pakuje do końca, bez względu na to czy faktycznie drugi stopień jest rozłączony, tylko częściowo czy wcale. Takie totalne niwelowanie wszelkich drobnych nieprawidłowości w ustawieniach.
To o czym mówi Dario o 303, pewnie będzie też dobre do 323.
Wg. Jego danych, drugi stopień (przy swobodnym pedale) nad śrubami 8 mm, ma mieć luz 2,0 do 2,5 mm. Po rozłączeniu pierwszego stopnia ma mieć nad tymi samymi śrubami 8 mm. od 0,5 do 0,8 mm. To ma sens.
Teraz kwestia rozłączenia pierwszego stopnia sprzęgła. Przy odrobinie wprawy i szczęścia, można ustalić punkt rozłączenia pierwszego stopnia na nodze ale ta metoda zawiera niebezpieczeństwo przypadkowości - raz tak raz inaczej. Proponuję ustawić sprzęgło wg. mojego opisu post wyżej, i zabrać się za siłownik pneumatyczny. Przy założeniu, że układ żółwia jest sprawny. Siłownik pneumatyczny ma ograniczony skok, podłużne otwory długości ok 5 cm. i sworzeń który w nich się porusza w czasie pracy siłownika. Powiedzmy, że luz między łapkami a łożyskiem oporowym wynosi 2 mm. Jak powiedziałem w poście wyżej, sworzeń w tych podłużnych otworach umieściłem ok 5 mm licząc od przodu. Te 2 mm przy łożysku, to 5 mm na podłużnych otworach w obudowie siłownika pneumatycznego - taki konieczny luz lub skok jałowy. Przy tym ustawieniu, po załączeniu klawiszem siłownika pneumatycznego, skok jego tłoka będzie wynosił koło 3 cm. To powinno wystarczyć do rozłączenia pierwszego stopnia. Przy zerowym luzie sworznia w tych podłużnych otworach, mogą łapki trzeć o łożysko oporowe. Przy zbyt dużym - braknie skoku tłoka do wysprzęglenia pierwszego stopnia.

118

Odp: Sprzegło 323A

sławek 42 napisał/a:

W temat sprzęgła wkradł się lekki zamęt z powodu siłownika pneumatycznego.
Siłownik pneumatyczny rozłącza pierwszy stopień i drugi stopień. Który akurat rozłącza, zależy czy pedał sprzęgła jest wciśnięty do oporu - czy zostaje w pozycji startowej. Nie wiem dlaczego potocznie mówi się, że ten siłownik rozłącza drugi stopień. Na moje oko, został on tam wpasowany tylko z powodu półbiegów i gdyby nie one - wcale by go nie było, bo i po co. Więc główne jego zadanie polega na rozłączeniu napędu z pierwszego stopnia, żeby półbiegi mogły napęd brać z drugiego stopnia. Po wciśnięciu pedału do dechy i załączeniu stycznika na ścianie, teoretycznie rozłącza drugi stopień lub pomaga go dowysprzęglić jak noga z jakichś powodów tego nie zrobiła. Brutalnie pakuje do końca, bez względu na to czy faktycznie drugi stopień jest rozłączony, tylko częściowo czy wcale. Takie totalne niwelowanie wszelkich drobnych nieprawidłowości w ustawieniach.
To o czym mówi Dario o 303, pewnie będzie też dobre do 323.
Wg. Jego danych, drugi stopień (przy swobodnym pedale) nad śrubami 8 mm, ma mieć luz 2,0 do 2,5 mm. Po rozłączeniu pierwszego stopnia ma mieć nad tymi samymi śrubami 8 mm. od 0,5 do 0,8 mm. To ma sens.
Teraz kwestia rozłączenia pierwszego stopnia sprzęgła. Przy odrobinie wprawy i szczęścia, można ustalić punkt rozłączenia pierwszego stopnia na nodze ale ta metoda zawiera niebezpieczeństwo przypadkowości - raz tak raz inaczej. Proponuję ustawić sprzęgło wg. mojego opisu post wyżej, i zabrać się za siłownik pneumatyczny. Przy założeniu, że układ żółwia jest sprawny. Siłownik pneumatyczny ma ograniczony skok, podłużne otwory długości ok 5 cm. i sworzeń który w nich się porusza w czasie pracy siłownika. Powiedzmy, że luz między łapkami a łożyskiem oporowym wynosi 2 mm. Jak powiedziałem w poście wyżej, sworzeń w tych podłużnych otworach umieściłem ok 5 mm licząc od przodu. Te 2 mm przy łożysku, to 5 mm na podłużnych otworach w obudowie siłownika pneumatycznego - taki konieczny luz lub skok jałowy. Przy tym ustawieniu, po załączeniu klawiszem siłownika pneumatycznego, skok jego tłoka będzie wynosił koło 3 cm. To powinno wystarczyć do rozłączenia pierwszego stopnia. Przy zerowym luzie sworznia w tych podłużnych otworach, mogą łapki trzeć o łożysko oporowe. Przy zbyt dużym - braknie skoku tłoka do wysprzęglenia pierwszego stopnia.

Czyli z Twojego opisu to rozwiązanie jakie ja mam czyli oryginalny układ pominięty a na jego miejscu jest siłownik pneumatyczny to nawet bez precyzyjnego ustawienia sprzęgła będzie wszystko działało jak należy.

Tel.795-243-626
Trudno jest byc ***, ale ktoś to musi robic...
https://web.facebook.com/JanMir-1851091 … page_panel
http://www.janmir.com.pl

119

Odp: Sprzegło 323A

Jeśli masz przerobione na wzór 303 to poczytaj moje posty o ULS i regulacji sprzęgła , na początku była to dla mnie czarna magia ale po kolei doszedłem do wszystkiego.

Kto pyta jest głupcem przez pięć minut , kto nie pyta wcale jest głupcem przez całe życie
GG 5280421  Stosując się do zasad ortografii i interpunkcji wyrażasz szacunek wobec czytających Twoje posty

120

Odp: Sprzegło 323A

Nie wiem jak jest w 303 wstawiłem fotki więc mogą coś wyjaśnic narazie nie mam problemu ze sprzęgłem tylko wnerwia mnie umiejscowienie tego pedału bo się potykam o niego muszę to jakoś mądrze przerobic może pomyśle nad zainstalowaniem tego na miejscu pompy hydraulicznej wtedy wykorzystam stary pedał

Tel.795-243-626
Trudno jest byc ***, ale ktoś to musi robic...
https://web.facebook.com/JanMir-1851091 … page_panel
http://www.janmir.com.pl