Odp: Czujnik temperatury
Jutro wszystko sprawdzę o czym mówicie, bo wkurza mnie to. nie wiem czy silnik jest gorący czy ten wskaźnik oszukuje.
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum Fortschritt i IFA » Układ chłodzenia » Czujnik temperatury
Strony Poprzednia 1 … 4 5 6 7 8 9 10 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Jutro wszystko sprawdzę o czym mówicie, bo wkurza mnie to. nie wiem czy silnik jest gorący czy ten wskaźnik oszukuje.
@jamir - widziałeś może instalację w Forszaju? Bo ja trochę w niej siedziałem ale nie widziałem jeszcze takiej akcji żeby masa czujnika temperatury wody była w desce rozdzielczej! To nie kontrolka na desce że łapie masę z punktu masowego u góry po prawej na tej śrubie przy łączniku deski. Więc to raczej odpada.
Czujnik bierze masę z obudowy kolektora wodnego, idąc dalej - z silnika.
Poza tym skąd wiesz kiedy wraca do NORMY? Kiedy jest ta norma? może silnik się grzeje? Może czujnik jest uszkodzony i przy 90*C stoi na czerwonym polu?? Naprawdę każdy z nas miewał różne przypadłości a z elektryką jest tak że problem siedzi w najmniej oczekiwanym miejscu i niczego nie można wykluczyć więc proszę cię nie komplikuj do k***wy nędzy - niech zacznie od podstaw wtedy przejdziemy dalej !!
@ kamil - ja sprawdziłem czujnik tak - miałem miernik elektroniczny z czujnikiem temperatury, aczkolwiek nie jest ci do końca potrzebny. Bierzesz grzałkę do herbaty, wsadzasz w metalowy kubek, wkładasz tam czujnik podłączony do zegara i grzejesz. Jak woda się zacznie gotować przy wchodzeniu na czerwone pole to jest ok. Ja mając miernik zaznaczyłem sobie na szybce wskaźnika temp 50,70,90, 110*C. Teraz mam przynajmniej lepsze info na temat temperatury.
maxi900 ja w swoim forszaju robiłem całą instalację od podstaw ale pewnie masz rację trzeba ją widziec i posiedziec w niej to na pewno dużo więcej nauczy zwracam honor
wybacz że wczoraj tak naskoczyłem na Ciebie akurat miałem gorszy dzień... prawda jest taka że kamil4993 musi dokładnie instalację przejrzeć i niczego nie można wykluczyć...
nic nie szkodzi maxi zdarza się a co do przejrzenia wszystkiego masz rację bo jak ja zacząłem przeglądac to zrobiła się całkiem nowa instalacja prawie nic nie działało i prawie wszędzie była wina masy a tą śrubę masową w kokpicie co wspomniałeś zlikwidowałem i teraz mam na jednym kablu grubym zmasowany silnik,kabinę i ramę dlatego mogłem z większości kabli masowych co tworzyły ładną pajęczyne zrezygnowac nie tracąc działania żadnego przyrządu a i instalacja stała się bardziej czytelna co w przyszłości ułatwi ewentualne naprawy.A tak na marginesie może by poprosic administratora o usunięcie naszych postów nie związanych z tematem bo nic tym nie wnieśliśmy tylko się zaśmieciło poczekajmy aż kolega się odezwie i napisze czy udalo sie naprawic.
Dzisiaj sprawdziłem co nieco i po pierwsze bezpiecznik słabo łączył i nieraz prąd na nim ginął. Przy okazji naprawiłem trochę kontrolek które nie działały. A wracając do tematu sprawdzałem czujnik tak jak pisał maxi tylko że bez miernika z czujnikiem tem. bo takiego nie mam. i kiedy woda się gotuje wskaźnik jest na czerwonym polu, czekałem aż zacznie stygnąc i cały czas wolno opuszczał się w stronę niebieskiego pola. Wiec wygląda ze czujnik jest ok. Czujnik wkręciłem odpaliłem ciągnik poczekałem aż się nagrzeje i wskazówka dojdzie do normy. I w tym czasie włączyłem światła i wskazówka od razu uciekła na czerwone pole , jak wyłączę wraca do normy. I co tu jest nie tak? Dodam że + i - do wskaźnika podłączyłem bezpośrednio z akumulatora. Wiec coś takiego jak nadpalony bezpiecznik odpada...
W związku z tym kilka pytań...
1. Robiłeś test czujnika podłączając go pod jeden aku (12V) czy dwa aku szeregowo (nie wiem jak jest w 303 bo u mnie jest trochę inaczej więc pytam.
2. Czy instalacja czujnika (czujnik->zegar->aku) jest na 12V czy 24V?
3. Jak masz podłączone światła? Domyślam się że na 24V.
Z tego co zrozumiałem po włączeniu świateł przepływ przez zegar rośnie co jest związane z innym napięciem niż normalnie. Albo pracują na innych napięciach i jest jakiś mostek albo (nie wiem jaka jest charakterystyka czujnika, czy opór maleje czy rośnie ze wzrostem temp) w drugą stronę pojawia się spadek napięcia w instalacji.
Dla pewności podłącz układ czujnik-zegar i światła bezpośrednio pod aku - oddzielne kable podłączone bezpośrednio pod klemy. Układ czujnika niech będzie stale podpięty i dołączaj i odłączaj światła....
W 303 wszystko oprócz rozrusznika jest na 12V. Opór czujnika maleje ze wzrostem temperatury. Szukałbym jak wyżej napisałem w stacyjce kłopotu. Dobrze by było mieć jakiś woltomierz.
Cała instalacja włącznie ze światłami ma 12V Tylko rozruch jest na 24V. Czujnik podłączyłem bezpośrednio pod jeden akumulator. Zrobię to jeszcze raz i światła też podepnę pod klemy i zobaczę. Jest jeszcze jedna rzecz o której nie wspomniałem a mianowicie taka przypadłość występuje tylko jak silnik pracuje. Jak zgaszę to jest ok. Tzn po włączeniu świateł wskaźnik nie zmienia swojej pozycji...
Jeżeli po zgaszeniu jest dobrze sprawdź jeszcze regulator napięcia nie wiem czy jest w alternatorze czy gdzieś osobno nie wiem jak jest 303 ale może byc też jego wina bo po odpaleniu wszystko głównie prąd bierze z alternatora a aku tylko podtrzymują a za to głównie odpowiada regulator
regulator jest w kabinie koło bezpieczników, a jak go sprawdzić? dodam że gdy silnik pracuje na tem głównym przewodzie przy alternatorze jest 13.85V
Hmm a w 303 jest stacyjka jak w 323? Jeśli tak to są 3 sytuacje: zgaszony, stacyjka wyłączona, zgaszony stacyjka włączona, i odpalony. Jak się zachowuje w sytuacji jak jest zgaszony a stacyjka włączona?
Ja bym szukał błędnego podłączenia kabli na styczniku co przy rozruchu przełącza na 24V.
to znajdź kabel który idzie z regulatora na aku musi iśc na + podkręc na krótko do spinki kabel z żarówką drugi do masy i tak podłączone odłącz ten kabel od regulatora żarówka musi świecic w ten sposób nie uszkodzisz żadnej diody w alternatorze i będziesz miał więcej czasu na sprawdzenie wszystkiego i jeśli po tej operacji będzie wszystko dobrze to jest wina regulatora można go też sprawdzic w inny sposób ale trzeba miec odpowiednie urządzenie a to co napisałem jest najprostszy sposób.Ale sprawdź też tą stacyjke jak pisze maxi
tutaj tylko dodam że każdy z nas powinien mieć chociaż prowizoryczny multimetr. Do 50 zł można naprawdę coś w miarę znaleźć. Ja mam taki http://allegro.pl/item998276024_duzy_pr … f_vat.html i oprócz pomiaru napięcia (V) i natężenia (A) ma sondę do pomiaru temperatury która mierzy od -40 do +400*C. Mam jeszcze taki cęgowy http://allegro.pl/item1009831731_multim … ancja.html i dzięki niemu mogę złapać za kabel (np od rozrusznika) i wiedzieć ile Amper ciągnie przy rozruchu i ew diagnozować.
Ale to jest jak klucz 17 płaska. Każdy kto ma Forszaja powinien się w coś takiego zaopatrzyć...
Jak jest zgaszony a stacyjka włączona wskaźnik zachowuje się tak jak powinien. Po odpaleniu już rożnie nieraz wskazuje dobrze a po chwili już nie. Sprawdzę jeszcze ten regulator, miernika nie mam takiego o którym wspomniał maxi ale spróbuje sposobem jamira. A o co chodzi z tym stycznikiem 12/24 o którym pisze tomek1974 ma on coś z tym wspólnego?
kamil ten stycznik to taki reduktor 24/12 też moze robic zwarcie ale raczej na razie go zostaw bo by wiele innych rzeczy też nie działało przez niego. maxi z tymi miernikami to ma wiele racji bo bez tego to ciężka sprawa ja też bym radził kupic jakiś nawet taki najprostszy na początek a wiele spraw sam rozwiążesz bo jak widzisz przyczyn jest bardzo wiele a z miernikiem byś sobie skrócił czas męczarni z tą elektryką
mam miernik ale taki zwykły mierzy tylko napięcie i natężenie.
no i wystarczy. Na początek wykorzystaj Voltomierz. Na początek podepnij się pod instalację tam gdzie masz zegar temperatury. Tzn znajdź tam przewód +12V a masę złap na silniku (może być potrzebny dodatkowy kabel). Obserwuj napięcie i wskazania zegara. Napięcie na włączonym nie powinno przekraczać 14,4V. Jak napięcie będzie mniej więcej równe a wskazówka zacznie wariować to czas użyć Amperomierza. Jeden przewód miernika przymocuj do zegara, a drugi do przewodu który od zegara odpiąłeś (czyli jakby przepuść prąd przez miernik). Obserwuj wskazania amperomierza i patrz czy podczas nagłych skoków nie wzrasta przepływ prądu.
Uwaga 1: przy korzystaniu z Amperomierza zawsze używaj wtyku 20A (bądź tego z największym amperażem). Poza tym ja do tego celu mam oddzielny kabel z bezpiecznikiem 15A NA WSZELKI WYPADEK).
Uwaga 2: Jak się gdzieś wpinasz to zaizoluj taśmą miejsca styku byś przypadkiem wybuchów nie narobił i nie uszkodził miernika.
Czekamy na wyniki pomiarów i będziemy dumać dalej...
To jesli masz miernik nim zrobisz tak jak pisałem wcześniej sprawdź przed odpaleniem napięcia na regulatorze a następnie zrób to samo po odpaleniu mogą to byc niewielkie skoki wartości bo nie do tego masz sprzęt ale powinno się dac zauważyc następnie połącz tak jak pisałem i wtedy sprawdź czy po włączeniu świateł znów robi się to samo teoretycznie nie powinno i jeśli będzie dobrze to wymień regulator i po problemie.
Strony Poprzednia 1 … 4 5 6 7 8 9 10 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum Fortschritt i IFA » Układ chłodzenia » Czujnik temperatury
Forum oparte o: PunBB 1.4.4
Configured by: Michal Pukalo