W sumie to w żaden sposób nie zostałem upoważniony do opisywania tego na publicznym forum, no ale skoro tak naciskacie, to uchylę rąbka tajemnicy. Fotek tez nie powinienem wstawiać, więc tylko ograniczę się jednaj małej z "wnętrza" silnika.
Tak więc silnik ten to jest składak z kilku innych silników. Główny trzon to oczywiście IFA 4VD chłodzona wodą, ale znajdują się tam i elementy 4VD chłodzonego powietrzem, trochę Hanomag'a, Mercedesa i innych. Zmienne sprężanie realizowane jest przez odsuwanie głowicy od tłoka. Głowica z półbloczkami skręcona jest na stałe i unoszona jest razem z nimi. Wszystko jest odpowiednio uszczelnione tak, że nie powinno być żadnych wycieków oleju, no i spięte odpowiednią ramą tak, żeby głowice z bloczkami sufitów nie rozwaliły Zmiany stopnia sprężania dokonuje się za pomocą specjalnych pokręteł. Wtryskiwacze, pompa paliwa Common Rail itd. zaadoptowane zostały z MAN'a, a sterownik tego wszystkiego jest autorskim rozwiązaniem ludzi z tej Politechniki. Rozrząd rozwiązany został przez układ odpowiednich dźwigni i mimośrodów tak, żeby podczas podnoszenia i opuszczania głowic, luz zaworowy zawsze był taki sam. W głowicach ponadto umieszczone są czujniki ciśnienia sprężania, które razem z innymi czujnikami podpięte są do komputera umieszczonego w specjalnym stanowisku. Silnik naturalnie połączony jest z hamownią i wszystko to razem tworzy bardzo duże stanowisko badawcze w pracowni silnikowej, i na pewno sporo osób obroni, a może nawet już obroniło, na tym silniku jakieś swoje kolejne tytuły naukowe. Fajna sprawa i jakbym miał możliwość, to na pewno bywałbym w tej pracowni co kilka dni....
Teraz obiecana mała fotka. Te świecące kropeczki, to są pozostałości po digitalizowaniu silnika.
www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl - Raj dla stóp
Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal
Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.
Piszę poprawnie po polsku.