261

Odp: turbo doladowanie

Dlaczego powyżej 1000 obr/min ma być lipa ?
Silnik z BMW ma 2,5 litra pojemności na 6 cylindrach i moc maksymalną w jednej wersji osiąga dopiero przy 4800 obr/min. W Fortschritt-ie powinna do 2000 obr/min spokojnie dawać radę, bez eksperymentu na żywym organizmie się nie przekonamy smile

262

Odp: turbo doladowanie

Poza dobraniem turbo tak aby zaczynało ładować od 1000-1200 (łatwo to się robi wstawiając w dolocie za sprężarką zegar od doładowania turbo - widać na jakich obrotach zaczyna ciśnienie rosnąć i do jakiego dochodzi. Dodatkowo ciśnienie zwykle można regulować zaworem wastegate), należy również pomyśleć o zmniejszeniu obrotów max do ok 1800 celem odciążenia silnika.. również w pełni sprawna pompa wody oraz cały układ chłodzenia będą ważne....

263

Odp: turbo doladowanie

motokogut napisał/a:

A ja mam takie pytanie: bo generalnie turbiny dobiera się do pojemności silnika, więc silnik jelcza (w moim przypadku będe na nim bazował bo skoro w liazie jest taka sama turbo jak w jelczu to ja sie będe jelcza trzymał bo takie tubo mam) ma 11,5 lita pojemności, a forszaj 6,5 litra. Do tego jelcz z tubo ma niższe ciśnienie sprężenia ze względu na doładowanie 15.6 mpa. Więc nie ma możliwości uzyskania pełnej mocy turbo z jelcze bo za mało powietrza wydostaje się z silnika. Poza tym wielkość turbin dobiera się pod kontem rodzaju obciążenia silnika i tak np. w silnikach które potrzebują dużej mocy w niskich zakresach obrotów montuje się mniejsze turbiny które wcześniej osiągają pełną moc, jeśli potrzebujemy górnych parti obrotów turbo jest odpowiednio większe. O rodzaju wirników nawet nie wspomnę. A jeżeli mamy za dużą turbosprężarkę osiągamy coś takiego że zabieramy ciągnikowi moc z dolnego zakresu obrotów bo dławi go wirnik, dopiero po osiągnięciu minimalnego ciśnienia osiągamy jakieś tam efekty. I ten gwizd z turbiny to nie dlatego że turbina już słaba a raczej przez to że pracuje za słabo, tak jak by dopiero się rozpędzała ale nie rozpędzi ze względu na brak odpowiedniej ilości powietrza. Tez wezmę sie za turbo w swoim ale myślę że zastosuje doładowanie z mniejszego silnika coś z zakresu 6-7 litrów pojemności silnika. Co o tym myślicie? Sory jeśli zabrzmiało to tak że przyszedł "Świeżak" i się wymądrza wink to tylko moja opinia roll

Masz rację, tak naprawdę jest. Turbina Liaz jest naprawdę na silnik Ifa niepotrzebnie ogromna.
I used to,ponieważ kupiłem to bardzo tanio. Aby zwiększyć prędkość turbiny, więc wymyśliłem dwa małe korekty.

1. turbina Liaz ma dwa kanały wejściowe do turbiny spalin,tylko jeden kanał jest potrzebny niech otwarte. Zwiększenie prędkości gazów spalinowych do spalinowe turbiny,zwiększa się prędkości obrotowej turbiny i ciśnienie do silnika.

2. kanał wyjściowy z turbiny ma średnicę wewnętrzną 82mm, zrobiłem małe rurki w tym kanale około 1mm z turbiny i wewnętrzna średnica kanału zmniejszyła się do 62 mm. Ponownie zwiększenie prędkości gazów spalinowych z spalinowe turbiny, zwiększa się prędkości obrotowej turbiny i ciśnienie do silnika.


Działa to dobrze, ciśnienie do silnika mam 0,85bar w 1500ot. silnika w obciążeniu.Myślę, że to wystarczy.

Mam nadzieję, że każdy go zrozumie. Moje tłumaczenia nie są bardzo dobre.

Jak mam czas,zrobię demontażu turbiny i następnie kilka zdjęć.

264

Odp: turbo doladowanie

Poulm  i  Czesio 303  czekamy  na  filmiki  z  uturbionymi  forszajami smile

265

Odp: turbo doladowanie

Jak by ktoś chciał to mogę spieniężyć turbinkę od Zetora  mam  takowa w niezłym stanie  nawet kolektor wydechowy jest

Każdy samochód może służyć Ci do końca życia... tylko wystarczy nim z...... smile

266

Odp: turbo doladowanie

Ja podzielam zdanie Dario wydaje mi się że turbo od busa bądź osobówki  o pojemności do 3000 powinno zdać egzamin ale jeszcze poczytam.  To od jelcza to pomyłka może się z nia też da ale poco taki klamot?

267

Odp: turbo doladowanie

Krzysiek napisał/a:

Ja podzielam zdanie Dario wydaje mi się że turbo od busa bądź osobówki  o pojemności do 3000 powinno zdać egzamin ale jeszcze poczytam.  To od jelcza to pomyłka może się z nia też da ale poco taki klamot?

Tylko  ze  turbo wg.  Dario  szybko  doprowadzi  silnik  do takiego  stanu  że  będzie  można  go  szypą  do  taczki  zebrać .

268

Odp: turbo doladowanie

Prawda, ten silnik średnio nadaje się do "uturbienia" Nie chciałbym żeby tłoki tak wyglądały jak u Węgrów http://users.atw.hu/trucktrialfans/phpB … 7361#p7361 fotka pod koniec strony.
Z drugiej strony kusi kilka koników więcej smile

269

Odp: turbo doladowanie

Motokogut, ciekawie prawisz - kontynuuj. Na dobry początek masz +.

270

Odp: turbo doladowanie

Zima ma być długa wiec może sie czas na motanie znajdzie, z tym bmw też sie może uda smile trzeba sprubować i zobaczymy która najlepsza, ci co ostatni będą robić, będą mieli najłatwiej big_smile
poulm to ciśnienie mierzyłeś na silniku pod obciążeniem czy na postoju i jałowym biegu?

271

Odp: turbo doladowanie

wczoraj jeździłem w transporcie wszystko jest ok, tylko muszę zrobić mały patent żeby turbina działała na niższych obrotach. chyba ze ją zmienię od sw 400, mam kolesia co sprzedaje po 300 + przesyłka

272

Odp: turbo doladowanie

motokogut napisał/a:

Zima ma być długa wiec może sie czas na motanie znajdzie, z tym bmw też sie może uda smile trzeba sprubować i zobaczymy która najlepsza, ci co ostatni będą robić, będą mieli najłatwiej big_smile
poulm to ciśnienie mierzyłeś na silniku pod obciążeniem czy na postoju i jałowym biegu?

To ciśnienie do silnika jest mierzony pod obciążeniem. Ciśnienie turbiny do silnika jest zawsze dobrze mierzone pod obciążeniem. Na postoju i jałowym biegu są zmierzony wartości wprowadzające w błąd i niedokładne. 0,85bar nie jest bardzo, ale dla dobre spalania silnika to wystarczy a silnik nie cierpi tak bardzo. Ja zawsze szukam złotego środka. Zwiększona wydajność skraca jego żywotność. Silniki Ifa nie są wbudowany dla turbine, dlatego też nie należy przesadzać jego doładowania.

Zdjęcia i filmik zrobię. Niestety, teraz mam dużo pracy w upadku. Wszyscy są na pewno na tym samym.:stu::stu::stu:

273

Odp: turbo doladowanie

Cześć wszystkim.
Własnie przed chwilą postanowiłem się zarejestrować na forum i jak dobry obyczaj każe wpisałem się już w powitalni. Przeczytałem ten wątek od początku bo jest interesujący. Chciałem dodać coś do tematu, otóż niejaki Pan Grabowski ma w necie stronke na której opisuje różne rodzaje tuningu silnika (co prawda benzyniaka) i jest dość łopatologicznie opisany sposób na obliczenie, założenie i zestrojenie turba do silnika. Myślę, że spokojnie można tą wiedzę przenieść na diesla a przynajmniej jej podstawy.

274

Odp: turbo doladowanie

Dario napisał/a:

Dlaczego powyżej 1000 obr/min ma być lipa ?
Silnik z BMW ma 2,5 litra pojemności na 6 cylindrach i moc maksymalną w jednej wersji osiąga dopiero przy 4800 obr/min. W Fortschritt-ie powinna do 2000 obr/min spokojnie dawać radę, bez eksperymentu na żywym organizmie się nie przekonamy smile

Robiłem wstępnie obliczenia i wychodzi, że od 2,5 litrowego diesla będzie mało lub na styk (ale to tylko teoria). Od 3 litrowego diesla wychodzi ok, ewentualnie od 2,5 litrowej benzynki. Można tanio wyrwać garetta od silnika 2,5  V6 renault o mocy 200 KM. To są fajne turbinki (nawet jedna taka leży u mnie) na łożyskach i chłodzone cieczą, a cena czasami kolo 100 zeta na alledrogo.

275

Odp: turbo doladowanie

Co do turbosprężarki z benzyniaka to nie wiem czy to dobry pomysł, tzn. działać to pewnie będzie ale jak długo ? Inne oleje i spaliny też mają inne parametry, ja pozostanę przy pomyśle: turbo z diesla do diesla.
Co do strony Pana Grzegorza Grabowskiego to ciekawa, ale w obliczeniach chyba się lekko walnął, tzn. dobrze liczy tyle że na przykładzie silnika 4-cylindrowego, a ja myślę o turbosprężarce z BMW 2,5l 6-cylindrowej, bo na Allegro są najtańsze smile co prawda wolałbym z Mercedesa 3,0l też 6-cylindrowego. Jak dobrze mi się zdaje (bo do mądrych szkół to chodziłem dawno temu) silnik 6-cylindrowy zasysa trochę więcej powietrza od 4-cylindrowego przy tej samej prędkości obrotowej. Przez to też bywa mocniejszy od 4-cylindrowego o tej samej pojemności, przynajmniej w teorii wink

e.: to 666 w poście wyszło przypadkowo.

e2.: Wyżej jednak się pomyliłem, miałem iść spać i w końcu załapałem. Dobrze liczy Pan Grabowski, w końcu silnik 6 cylindrowy o tej samej pojemności jak 4 cylindrowy ma mniejsze cylindry i zasysa na jeden obrót wału korbowego tyle samo powietrza. Z 3 litrowego silnika byłaby turbina lepsza, tylko znaleźć teraz dobrą w niskiej cenie z Mercedesa.

276

Odp: turbo doladowanie

tak tak  szatańskie pomysły big_smile

Każdy samochód może służyć Ci do końca życia... tylko wystarczy nim z...... smile

277

Odp: turbo doladowanie

Z tą turbinką od benzyniaka wtrącilem dlatego, że wtedy może byc od mniejszego silnika bo benzyniak kreci sie okolo 2 tys obrotów wiecej niz diesel i jest wydajniejsza. Poza tym benzyniak ma większą temperature spalin to i turbina wytrzymalsza. Generalnie najlepiej by było dopasować turbo od podobnego pojemnością silnika i docelowej mocy, ale czasami jest drogo. Tą turbinę od renówki mam dlatego, że strzelił mi pewnego czasu do głowy :stu: pomysł zaturbienia mojej audi 80 2,6. Kupilem ja i leży bo na audi znalazł sie kupiec:) . Jakbym nabył forsza to turbawka pójdzie na eksperymenty.

278

Odp: turbo doladowanie

Czyli najpierw kup Fortschritta, później załóż tą turbosprężarkę, a następnie pochwal się z efektów tuningu smile
Ja czekam aż się czesio303 ze swoim bratem pochwali dokładniej tzn. ze szczegółowym opisem i fotkami uturbienia Fortschritta, a jak się szybko nie doczekam to kupuje na Allegro turbinę z BMW i eksperymentuję. Dzisiaj pojechałem sąsiadowi uprawić broną aktywną, ma ona tylko 3m szerokości i potwór na I-3 ledwo ją ciągnął, brakuje mi koników hmm

279 Ostatnio edytowany przez PiotrK (2010-10-15 23:11:09)

Odp: turbo doladowanie

Tak sobie czytam ten wątek i naprawdę Was podziwiam. Nie mówię, że nie można zakładać turba do Ify, która jakby nie patrzeć, wcale do tego nie jest przystosowana, ale trzeba to robić rozsądnie. Być może okaże się, że wcale nie jest tak źle jakby się to wydawało… O wadach i zaletach „uturbienia” silników już tu się rozpisywaliśmy i jeśli komuś wady te nie przeszkadzają i dalej pragnie turba, to nic nie stoi na przeszkodzie aby je założyć. Pamiętajcie tylko, że moc silnika można odpowiednie zwiększyć i bez turbo, i to wcale nie aż takim dużym kosztem. Czasem wystarczy tylko wyregulować zawory… Z reguły te silniki w traktorach ustawiane były na 105KM, ale były też ustawiane na znacznie mniej i znacznie więcej. Poza tym, tak na dobrą sprawę to nikt nie wie do końca ile dzisiaj w jego silniku jeszcze tych koni drzemie, bo przez te wszystkie lata jego pracy, sporo ich uciekło gdzieś w las i nikt nie wie gdzie one są, a mocy nadal brakuje. No nie można zwiększać mocy od zakładania turbiny do wysłużonego już silnika. To jest bez sensu. To tak jakby lizać loda przez szybę. Niby on tam jest, niby go widzimy, prawie możemy go dotknąć i prawie czujemy jego smak, ale poza tym to lipa. Nawet dobrze polizać sobie nie można. Z reguły jest tak, że z tych powiedzmy 105 koni wyjściowych, dziś brakuje ich już nawet i kilkadziesiąt. Na początek najlepiej uszczelnić komorę spalania. Jak tuleje są O.K., to wystarczy tylko wymienić pierścienie, dotrzeć lub ewentualnie wymienić i dobrze wyregulować zawory. Sprawdzić dokładnie wałek rozrządu, ustawić pompę na odpowiednio większą moc (np. 125KM), regenerując ją najlepiej przy tym odpowiednio i może jeszcze dołożyć do niej samochodowy przestawiacz zapłonu, dobrze ustawić zapłon oraz sprawdzić, a najlepiej wymienić na nowe (ale nie regenerowane) rozpylacze i ustawić odpowiednio wtryskiwacze. Przy dobrym rozeznaniu i umiejętnościach nie wyjdzie to tak drogo, trzeba to tylko zrobić odpowiednio. Nie robić głowic podobnie jak kolega DamianBorek, gdzie za regenerację jednej głowicy skasowano go prawie jak za nową, ani też nie dawać pompy do takiego pompiarza jak to zrobił PRZEMEK517STS, gdzie pompę mu tylko trochę podkręcono i w dodatku zrobiono to tak, tak że po miesiącu wyzionęła ona ducha całkowicie, a o gwarancji to już w ogóle mowy nie było – a miało być tak pięknie… To wszystko można zrobić w rozsądnych pieniądzach i wtedy nagle okaże się że wszystkie brakujące konie wracają galopem i jeszcze przyprowadzają ze sobą kilkadziesiąt kumpli z lasu. Z reguły w takich przypadkach nagle okazuje się, że tej mocy już wystarcza, a czasem jest jej nawet wręcz w nadmiarze i żadne turbo już nie jest potrzebne. Jeżeli jednak po takim zabiegu nadal mocy brakuje, to wtedy faktycznie można pomyśleć o turbinie, bo tego chyba tu jednak nie unikniemy, ale nie prędzej. Trzeba to zrobić odpowiednio i z głową, a nie zakładać jakąś pierwszą lepszą turbinę, która akurat leży sobie gdzieś na półce w garażu, bez żadnej dodatkowej przeróbki silnika. Takie zabawy mogą przynieść więcej szkód niż pożytku.

www.ifa-serwis.pl - warsztat, szlifiernia, pompy wtryskowe, wtryskiwacze i mycie w myjkach ultradźwiękowych.
www.rajstop.pl
- Raj dla stóp smile Najtańszy i najlepszy sklep w sieci - hurt i detal

Zamiast PW proszę napisać maila - szybciej dochodzi i jest pewniejszy.   http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF Piszę poprawnie po polsku.

280

Odp: turbo doladowanie

dobry wykład Piotrze ale niekiedy same założenie turbo daje kierowcy wrażenie że przybyło mu koników jemu ale nie dla fortschritta tak samo jak zmiana tłumika na głośniejszy i efekt jego wrażeń nieoceniony, dla mnie cały czas chodzi po głowie ta szóstka powietrzna jak nie kupię nowego case 125 koni do wiosny to może ty byś coś takiego mi załatwił z Niemiec chodzi o silnik